Uczniowie, którzy unikają zajęć z WF-u z obawy przed niską średnią na świadectwie szkolnym mogą odetchnąć z ulgą. Od września przy wystawianiu oceny z wychowania fizycznego nie będą decydować umiejętności ucznia, a jego chęci i zaangażowanie w lekcje. Takie zmiany wprowadza wchodzące w życie rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych.
Mniej zwolnień
– Ważne, żeby uczeń na wf chodził, a nie zwalniał się z niego w obawie o kiepskie oceny – tłumaczy Joanna Dębek, rzecznik prasowy Ministerstwa Edukacji.
Rozporządzenie ogranicza też do minimum przypadki zwolnienia ucznia ze wszystkich rodzajów aktywności fizycznej. Do tej pory po przedstawieniu przez ucznia opinii lekarza o ograniczonych możliwościach uczestniczenia ucznia w zajęciach wychowania fizycznego dyrektor zwalniał ucznia całkowicie z tych zajęć. Po zmianach istnieje możliwość zwolnienia ucznia z wykonywania tylko określonych ćwiczeń. Nauczyciel musi dostosować wymagania edukacyjne niezbędne do otrzymania przez ucznia oceny klasyfikacyjnej do indywidualnych potrzeb i możliwości określonych w opinii wydanej przez lekarza.
Z udostępnionego przez Ministerstwo Sportu i Turystyki badania Uczestnictwo uczniów w lekcjach wychowania fizycznego w szkołach w Polsce wynika, że unikanie zajęć WF-u jest wśród polskich dzieci powszechne. Prawie połowa uczniów przynajmniej raz samodzielnie zwalnia się z WF-u, a co 10. dziecko o takie zwolnienie prosi aż sześć razy lub więcej. Wspierają ich opiekunowie. Na spędzenie zajęć na ławce zgodę od rodzica otrzymuje 70 proc. dzieci.
Od września zmieni się nie tylko sposób oceniania wychowania fizycznego. Oceny opisowe, również na koniec roku szkolnego, od tego roku mogą otrzymywać także starsi uczniowie. Taką formę oceniania będzie można stosować w wyższych klasach, począwszy od czwartej klasy podstawówki aż do ostatniej klasy szkoły ponadgimnazjalnej. Oceny klasyfikacyjne muszą być jednak wystawiane jednocześnie w formie tradycyjnego stopnia. Opisowe będzie można wystawiać ze wszystkich lub tylko z części przedmiotów. O tym, w jakiej formie nauczyciele będą wystawiać oceny cząstkowe, zdecyduje statut szkoły.