Reklama

RPO: nowa i stara matura powoduje nierówny dostęp na studia

Przepisy zmieniające sposób oceniania matur powinny być tak skonstruowane, aby wszyscy maturzyści, także z poprzednich roczników, mieli zagwarantowane podobne warunki rekrutacji na studia – uważa Rzecznik Praw Obywatelskich.

Aktualizacja: 17.09.2015 14:31 Publikacja: 17.09.2015 12:49

Wyniki rekrutacji na studia na Uniwersytecie Warszawskim

Wyniki rekrutacji na studia na Uniwersytecie Warszawskim

Foto: Fotorzepa, Robert Gardziński Robert Gardziński

Rzecznik Praw Obywatelskich dostaje dużo skarg od absolwentów szkół ponadgimnazjalnych, którzy ubiegają się o miejsce na uczelniach wyższych. Wskazują oni, że wyniki egzaminów maturalnych przeprowadzanych w różnych latach (na podstawie różnych przepisów) często są ze sobą nieporównywalne. Z tego powodu o przyjęciu na uczelnie niejednokrotnie decydują wyłącznie kwestie przypadkowe, niezwiązane z wiedzą i umiejętnościami kandydatów.

W tym roku wiele skarg dotyczy różnic pomiędzy arkuszami egzaminów przeprowadzanych w nowej formule (przystąpili do niego tegoroczni absolwenci liceów ogólnokształcących) i tych przeprowadzonych na podstawie wcześniej obowiązujących regulacji (przystąpili do niego tegoroczni absolwenci techników oraz absolwenci liceów, którzy ponownie podeszli do egzaminu). Maturzyści uważają, że różnice pomiędzy egzaminami były tak duże, że wyniki osiągnięte przez dwie grupy zdających nie mogą być uznane za porównywalne. W efekcie, absolwenci nie mają równych szans podczas rekrutacji na studia, gdy liczą się wyniki matur.

Jak wynika z informacji udzielonych Rzecznikowi przez dyrektora Centralnej Komisji Egzaminacyjnej, przygotowanie różnych arkuszy było koniecznością. Ze względu bowiem na gwarancję przewidywalności prawa i ochronę zaufania obywateli do państwa, uczniowie powinni byli przystąpić do egzaminów zgodnie z przepisami obowiązującymi w chwili rozpoczęcia nauki.

Rzecznik ze zrozumieniem odnosi się do tego argumentu, lecz zauważa, że wśród konstytucyjnych praw i wolności przewidziana jest także równość szans w dostępie do nauki.

- Przepisy powinny być zatem skonstruowane w taki sposób, aby wszyscy kandydaci na wyższe uczelnie mieli zagwarantowane podobne warunki rekrutacji. Ponieważ obecnie nabór na większość kierunków studiów odbywa się wyłącznie na podstawie wyników egzaminu maturalnego, konstrukcja matur powinna zapewniać jak najpełniejszą realizację postulatu równości – podkreślił RPO.

Reklama
Reklama

W jego ocenie nowelizacje dotyczące egzaminów maturalnych powinny być poprzedzone dokładną analizą ich wpływu na sytuację absolwentów, którzy potencjalnie będą uczestniczyć w naborze (a więc także absolwentów ze starszych roczników).

- Każdej zmianie powinny towarzyszyć przepisy przejściowe pozwalające osobom, które wcześniej przystąpiły do egzaminu odpowiednie uzupełnienie świadectwa lub przystąpienie do egzaminu w formule niedostępnej w roku ich ukończenia szkoły – tłumaczy RPO.

Rzecznik podkreśla, że nawet niewielkie zmiany w przepisach mogą mieć wpływ na proces rekrutacji. Do Biura RPO wpływają m.in. skargi absolwentów, którzy, ze względu na rok przystąpienia do egzaminu, nie uzyskali wyniku przedstawionego w skali centylowej. Wskazują oni, że wiele uczelni stosuje niekorzystne dla nich przeliczniki, a przepisy uniemożliwiają im uzyskanie suplementu do świadectwa zawierającego wynik w skali centylowej.

RPO zwrócił się do minister edukacji narodowej Joanny Kluzik – Rostkowskiej o zajęcie stanowiska w tej sprawie.

Zawody prawnicze
Notariusze zwalniają pracowników i zamykają kancelarie
Nieruchomości
Mała zmiana prawa, która mocno uderzy w patodeweloperkę
Zawody prawnicze
Reforma już rozgrzewa prokuratorów, choć do jej wdrożenia daleka droga
Nieruchomości
To już pewne: dziedziczenia nieruchomości z prostszymi formalnościami
Nieruchomości
Co ze słupami na prywatnych działkach po wyroku TK? Prawnik wyjaśnia
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama