Uczestnicy spotkania szukali odpowiedzi na pytanie jak rozwiązać problemy pacjentów z chorobami przewlekłymi i co w tym zakresie może zrobić Rzecznik Praw Pacjenta.
Głównym problemem pacjentów z chorobami przewlekłymi jest według przedstawicieli organizacji pozarządowych ogólny dostęp do leczenia.
Dr Małgorzata Gałązka-Sobotka – Dyrektor Instytutu Zarządzania w Ochronie Zdrowia Uczelni Łazarskiego wskazała główne słabości systemu ochrony zdrowia z perspektywy ekonomiczno-społecznej. Chorzy przewlekle potrzebują stałej opieki, jednak dostęp tych osób do świadczeń jest zróżnicowany. Gdy chodzi o choroby przewlekłe nie możemy mówić o wyleczeniu a o zminimalizowaniu szkód, jakie dana choroba wyrządza tak by osoba mogła funkcjonować w społeczeństwie i móc prowadzić aktywne życie zawodowe. - Choroba nie może oznaczać wykluczenia z życia zawodowego – podkreśliła dr Gałązka-Sobotka.
Aleksandra Rudnicka z Polskiej Koalicji Pacjentów Onkologicznych dodała, że osoby chore przewlekle żyją coraz dłużej, ale wiążą się z tym nowe problemy pacjentów. Nie chodzi tylko o to, by pacjenta zoperować, ale o to by pacjent żył życiem dobrej jakości.
Podczas spotkania pracownicy Biura Rzecznika Praw Pacjenta przedstawili zidentyfikowane problemy pacjentów z chorobami przewlekłymi i wynikające z nich działania Rzecznika Praw Pacjenta oraz case study – przykłady zgłoszeń pacjentów z chorobami przewlekłymi.