Tu pozwolę się nie zgodzić. Obecnie zajmujemy czwartą pozycje po uniwersytetach Warszawskim, Wrocławskim i Jagiellońskim. Dla nas ta pozycja jest powodem do dumy.
Wasi absolwenci to teoretycy czy praktycy?
Bardzo wspieramy studentów w realizacji praktyk studenckich. Półtora roku temu jako pierwszy wydział w Polsce podpisaliśmy z Okręgową Radą Adwokacką w Katowicach tzw. kodeks dobrych praktyk, który gwarantuje, że nasi studenci w czasie praktyk nie wykonują czynności sekretarskich. W czasie ich trwania piszą pisma procesowe, zażalenia czy np. odpowiedzi na pozew. Mamy gwarancję, że ten czas zostanie wykorzystany merytorycznie. Posiadamy podpisane porozumienia w sprawie praktyk z takimi instytucjami jak: terenowe Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich, Okręgowa Rada Adwokacka w Katowicach, czy z Okręgową Radą Komorniczą, z Okręgową Izbą Radców Prawnych, ze Śląską Izbą Lekarską, dzięki czemu studenci mają możliwość odbycia praktyk w Okręgowym Sądzie Lekarskim oraz w Biurze Okręgowego Rzecznika Odpowiedzialności Zawodowej Lekarzy i Lekarzy Dentystów w Katowicach, z Samorządowym Kolegium Odwoławczym w Katowicach, z organizacjami porządku publicznego, np. działających na rzecz praw zwierząt, takich jak stowarzyszenie Nadzieja Na Dom, a działania w organizacjach non profit są ściśle skorelowane z wieloletnim projektem „Uniwersytet pomaga", której Wydział Prawa i Administracji UŚ był inicjatorem. Na uwagę zasługuje także współpraca nawiązana przez wydział z siecią obywatelską Watchdog, organizacji działającej na rzecz jawności przestrzeni prawnej. Studenci wydziału mają możliwość odbywania praktyk, które kumulują w sobie zarówno prace prawniczą, jak i obserwację funkcjonowania procedur prawnych, a także prawniczą działalność edukacyjną oraz szerzenie świadomości prawnej wśród młodzieży szkolnej.
Czy Wydział Prawa UŚ jest uczelnią innowacyjną?
Jest bardzo innowacyjny. Zarówno na polu badań naukowych, wykorzystywanych metod dydaktycznych, jak i dostępu do najnowocześniejszych prawniczych baz danych. Rozwijamy zajęcia metodą e-learningu. Ja prowadzę w ten sposób seminarium i bardzo to sobie chwalę. Jestem osobą zajętą i w ten sposób mam szybki, łatwy i częsty kontakt ze studentami. Innowacyjność przejawia się również w angażowaniu studentów w wiele inicjatyw, czego przykładem są organizowane przez studentów zrzeszonych w działających na wydziale kołach naukowych liczne konferencje o zasięgu krajowym i międzynarodowym, podejmujące najbardziej aktualne problemy. Przykładem w 2019 r. jest I Ogólnopolska Konferencja Naukowa pt. „Prawne i gospodarcze aspekty współpracy z Chińską Republiką Ludową" czy ogólnopolska konferencja na temat prawnych i społecznych aspektów mobbingu i dyskryminacji w zatrudnieniu. Pracownicy wydziału rozwijają badania naukowe na nowatorskich polach badawczych. Przykładem mogą być działające na wydziale centra i zespoły, takie jak Centrum Prawa Design Mody i Reklamy, Centrum Badań Naukowych nad Prawem Nowych Technologii, Zespół ds. Badań nad Bioetyką, Ochroną Zwierząt i Ochroną Klimatu, Zespół Problemów Wykładni Prawa i Legislacji, Centrum Badawcze Społeczno-Prawnych Studiów Kobiecych czy wspomniane wyżej Centrum Systemów Prawnych Państw Azjatyckich.
Jak do e-learningu podchodzą studenci i inni wykładowcy?