Ministerstwo Sprawiedliwości od siedmiu lat analizuje wyniki egzaminów wstępnych na aplikacje adwokacką, radcowską i notarialną. Porównuje, jak poszczególne uczelnie przygotowują studentów do kontynuowania prawniczej edukacji. To jeden z najważniejszych wskaźników, który braliśmy pod uwagę w naszym rankingu (decydowały wyniki ubiegłorocznych absolwentów).
Nieprzerwanie od pięciu lat najlepiej do egzaminów przygotowani są absolwenci Uniwersytetu Jagiellońskiego – zwycięzcy tegorocznego rankingu „Rz". W 2014 r. jesienne egzaminy zdało tam 83,85 proc. absolwentów. Na aplikacje dostało się 322 osoby spośród 384 zdających.
Mali awansują
Tuż za plecami UJ uplasował się Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, który przed rokiem był na piątym miejscu ze zdawalnością 67,94 proc. W 2014 roku na aplikacje zdało więcej, bo 72,35 proc. absolwentów poznańskiej uczelni (w naszym rankingu na czwartym miejscu).
Dziekan Wydziału Prawa Uniwersytetu w Poznaniu, prof. Roman Budzinowski cieszy się z poprawy wyników, i wskazuje, że złożyły się na niego dwojakie działania podjęte przez kadrę naukową uczelni. – Po pierwsze, dobór przedmiotów pod kątem aplikacji – oprócz zajęć kursowych studenci mogą sobie wybrać przedmioty potrzebne do egzaminów wstępnych, a po drugie zwracamy im uwagę na wymogi oraz uczymy ich jak należy się przygotować do egzaminów podczas seminariów – wylicza prof. Budzinowski.
Jeszcze bardziej imponujący awans w porównaniu z 2013 rokiem w zdawalności na aplikacje odnotował ósmy w naszym rankingu Uniwersytet Szczeciński. Z 12. pozycji (63,27 proc.) wspiął się aż na trzecią (72,12). Skąd taki awans? W opinii prof. Zbigniewa Kuniewicza, dziekana tamtejszego Wydziału Prawa, na poprawę zdawalności miał wpływ m.in. wciąż udoskonalany program studiów. – Studenci mogą go swobodnie kształtować, dokonując wyboru aktualizowanych co roku przedmiotów fakultatywnych. Na ostatnim roku wybierają szczegółowy moduł specjalnościowy – tłumaczy prof. Kuniewicz. – Formuła większości zajęć opiera się na rozwiązywaniu kazusów, co służy nabywaniu umiejętności dokonywania wykładni przepisów – dodaje dziekan.