Reklama
Rozwiń
Reklama

Adwokaci będą zachęcać w mediach do korzystania z usług prawnych

Palestra przygotowuje akcję, która ma zachęcić Polaków do korzystania z usług prawnych. Trudno jednak poinformować o kosztach porad

Aktualizacja: 23.05.2012 08:47 Publikacja: 22.05.2012 20:35

Adwokaci będą zachęcać w mediach do korzystania z usług prawnych

Foto: www.sxc.hu

Dużą akcję informacyjną organizuje Naczelna Rada Adwokacka. – Przygotowania jeszcze trwają – zaznacza Jacek Trela, wiceprezes NRA.

Już teraz jednak wiadomo, że planuje się rozmieszczenie około 100 billboardów w całej Polsce, w tym 20 w stolicy. Mają być ustawiane m.in. w okolicy urzędów bądź sądów, czyli tam, gdzie najczęściej pojawiają się osoby, które mogą mieć sprawy prawne wymagające rozwiązania.

Z problemem do specjalisty

– Przygotowujemy także spoty radiowe, w których chcemy zwrócić Polakom uwagę, że jeśli mają problem prawny, to mogą się z nim zwrócić do adwokata – informuje Trela.

Nie tylko adwokatura jest przekonana, że Polacy zbyt rzadko korzystają z porad prawnych. Podobnego zdania jest Łukasz Bojarski, który zajmuje się problematyką pomocy prawnej w Instytucie Prawa i Społeczeństwa INPRIS.

Aby jednak taka akcja była skuteczna, adwokaci powinni informować również o kosztach korzystania z pomocy prawnej. Różne badania pokazują bowiem, że właśnie brak wiedzy o cenach jest sporą barierą – zwraca uwagę.

Reklama
Reklama

W jego opinii Polacy opierają się w tej sprawie przede wszystkim na wiedzy „szeptanej". Podkreśla, że sami adwokaci także dość ogólnie informują o kosztach. Tymczasem podawania tego typu informacji adwokatura nie planuje. Dlaczego? – Trudno wskazać jednolitą stawkę za poradę prawną. Wszystko zależy tu bowiem od stopnia skomplikowania sprawy – tłumaczy mecenas Trela. – Jeżeli do załatwienia problemu nie wystarcza porada, ale potrzebne są dodatkowe czynności, kwestia stawki jeszcze dodatkowo się komplikuje – dodaje.

Reklamowanie a informowanie

W tej chwili adwokaci nie mogą się indywidualnie reklamować. Takie same zasady dotyczą radców prawnych. Wolno im tylko informować o swojej działalności.

–Ten zakaz nie powinien jednak ograniczać działań informacyjnych samorządów. Jestem zdecydowanym zwolennikiem podejmowania ich – deklaruje Bojarski. – Pomocne byłyby nie tylko billboardy i spoty, ale także broszury informujące o szacunkowych kosztach, a ponadto o związaniu adwokatów zasadami etyki zawodowej.

Na plaży o rozwodzie

Zwraca uwagę, że zauważalna jest ewolucja zasad dotyczących radców i adwokatów – nie wolno im się reklamować, ale mogą coraz szerzej informować o swojej działalności.

– Zakaz reklamy dotyczący prawników jest utrwalony w Europie – mówi Bojarski. Podkreśla, że nie jest zwolennikiem przesadnych przedsięwzięć reklamowych, które można spotkać w Stanach Zjednoczonych.

Zdarza się tam bowiem np., że niedaleko wejścia na plażę atrakcyjne modelki rozdają mężczyznom ulotki promujące kancelarię hasłem: rozwód za 99 dolarów.

Reklama
Reklama

Polacy rzeczywiście zbyt rzadko wybierają się do prawnika po profesjonalną poradę. Często do niego trafiają, gdy strony są już tak zwaśnione, że trudno rozwiązać konflikt. Tymczasem warto radzić się w sprawach codziennych, by uniknąć kłopotów – gdy chcemy kupić dom, zawrzeć jakąś ważną umowę. Ale też przed wybraniem się do szefa na rozmowę o warunkach pracy warto się dowiedzieć czegoś więcej o swoich prawach, znać możliwe perspektywy i scenariusze związane z taką czy inną reakcją zwierzchnika. Dlatego taka akcja informacyjna to dobry pomysł. Mam nadzieję, że będzie skuteczna.

dr Jarosław Zbieranek, kierownik programu „Prawa i instytucji demokratycznych" Instytutu Spraw Publicznych

Prawo karne
Nieoficjalnie: Polski ambasador we Francji i znany polityk PiS zatrzymani przez CBA
Konsumenci
Co czeka frankowiczów w 2026 r.?
W sądzie i w urzędzie
Rząd zdecydował: będzie nowa usługa w aplikacji mObywatel
Prawo drogowe
Do więzienia za brawurową jazdę. Prezydent podpisał ustawę, ale ma wątpliwości
Zmiany w przepisach podatkowych
Co nowego w podatkach w 2026 r.? Szykuje się przewrót w księgowości
Materiał Promocyjny
W kierunku zrównoważonej przyszłości – konkretne działania
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama