Reklama

Pasje, przypadek i pieniądze wpływają na wybór profesji

Chociaż w wyborze studiów młodzi ludzie kierują się najczęściej własnymi zainteresowaniami, to już o wyborze zawodu decyduje głównie przypadek.

Publikacja: 27.12.2020 21:00

Pasje, przypadek i pieniądze wpływają na wybór profesji

Foto: shutterstock

Prawie połowa Polaków z pokolenia Y (urodzonych w latach 1980–1995) twierdzi, że wybrała studia zgodne ze swoimi zainteresowaniami, lecz dla sporej części z nich liczyły się też przesłanki ekonomiczne. W tym przekonanie, że warto postawić na kierunek z przyszłością – wynika z badania SW Research, które w tym roku objęło ponad 1,2 tys. aktywnych zawodowo osób po 25. roku życia.

Wśród nich byli przedstawiciele trzech pokoleń; generacji tzw. boomersów, czyli dzisiejszych 50–60-latków, pokolenia X urodzonego w latach 1965–1975 i pokolenia Y. O ile w każdym pokoleniu głównym kryterium wyboru studiów okazały się własne zainteresowania, o tyle młodzi z pokolenia Y, wychowani już w gospodarce rynkowej, częściej uwzględniali też racjonalne przesłanki. Prawie 36 proc. z nich zdecydowała się na kierunek, który uważa za przyszłościowy (w starszych pokoleniach wybrało tak niespełna 32 proc. badanych). Największą różnicę widać w podejściu do zarobków; niemal co piąty z „igreków" (to prawie dwukrotnie częściej niż starsze pokolenia) wśród kryteriów wyboru studiów wskazał zarobki w branży.

Tylko 19 zł miesięcznie przez cały rok.

Bądź na bieżąco. Czytaj sprawdzone treści od Rzeczpospolitej. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Treści, którym możesz zaufać.

Reklama
Praca
AI zmienia już pracę specjalistów i menedżerów
Materiał Promocyjny
W poszukiwaniu nowego pokolenia prezesów: dlaczego warto dbać o MŚP
Praca
Samotność niszczy gospodarkę po cichu. Pracownicy dotknięci poczuciem izolacji
Praca
Zbyt rzadko czujemy się w pracy doceniani, zbyt często dyskryminowani
Praca
Wyższe normy etyczne firm nie zawsze chronią pracowników
Materiał Promocyjny
Stacje ładowania dla ciężarówek pilnie potrzebne
Praca
Menedżerowie przeceniają zaangażowanie pracowników
Materiał Promocyjny
Prawnik 4.0 – AI, LegalTech, dane w codziennej praktyce
Reklama
Reklama