Zaduch w biurze nie zabije, ale obniży wydajność

Dbałość o warunki biurowej pracy poprawia nie tylko wizerunek pracodawcy, ale także jego wyniki finansowe.

Publikacja: 04.11.2014 16:35

Dbałość o warunki biurowej pracy poprawia nie tylko wizerunek pracodawcy, ale także jego wyniki fina

Dbałość o warunki biurowej pracy poprawia nie tylko wizerunek pracodawcy, ale także jego wyniki finansowe.

Foto: Archiwum

Dbałość o warunki biurowej pracy poprawia nie tylko wizerunek pracodawcy, ale także jego wyniki finansowe.

Od zaduchu nikt nie umarł, a od zimna zginęła w Rosji cała armia Napoleona – to powiedzenie nieraz można usłyszeć w przestarzałych polskich biurach, gdzie pracownicy toczą spory o otwieranie okien czy włączanie klimatyzacji. Konflikty i pogorszenie atmosfery w zespołach są jednym z negatywnych skutków złych warunków pracy w biurach.

Innym, bardziej istotnym dla firm, jest spadek wydajności pracowników, np. wtedy gdy wskaźnik wentylacji spada do poniżej 20 l/sek. (Optymalna wynosi 20–30 l/sek.).  – Zła jakość powietrza, w tym nadmierny poziom CO2, obniża średnią wydajność pracowników o ok. 10 proc., zaś przy zadaniach wymagających podejmowania decyzji nawet o 23 proc. – ocenia najnowszy raport „Health, Wellbeing & Productivity in Offices" Światowej Rady Budownictwa Ekologicznego (World Green Building Concil), która w budownictwie i gospodarce nieruchomościami promuje zasady zrównoważonego rozwoju. W tym tzw. zielone biura, które nie tylko stawiają na rozwiązania przyjazne dla środowiska (m.in oszczędne zużycie wody czy energii elektrycznej), ale i dla pracowników.

– Już właściwa konfiguracja systemów klimatyzacji przyczynia się do tego, że pracownicy mniej chorują, a mniej zwolnień lekarskich to oszczędność czasu i pieniędzy dla firmy – podkreśla Ewelina Karpińska z firmy JLL.

WGBC, która reprezentuje sieć narodowych organizacji Green Building Council działających w ponad 100 krajach świata (w tym w Polsce), zwraca uwagę na duży wpływ jakości biur na wydajność pracowników. Autorzy raportu – 60 ekspertów z 20 krajów – zebrali wyniki dziesiątków badań wykazujących, że dobrze wyposażone i zaaranżowane „zielone" biura poprawiają stan zdrowia i efektywność pracujących tam ludzi – w tym np., że liczba zwolnień chorobowych osób pracujących w dobrze wentylowanych pomieszczeniach (co najmniej 24 l/sek.) jest o ponad jedną trzecią niższa niż tych, które mają w pracy dolny poziom normy (20 l/sek.).

Odwrotny skutek mają typowe biurowe uciążliwości – poza słabą wentylacją i złą jakością powietrza zalicza się do nich nieodpowiednia temperatura, rozpraszający hałas oraz nieprawidłowe oświetlenie, w tym ograniczony dostęp do dziennego światła. Według ubiegłorocznych badań Ergotest, które przeprowadza firma Fellowes, 11 proc. Polaków w ogóle nie ma w pracy dostępu do naturalnego światła. Jego niedostatek sprawia, że  gorzej śpimy i gorzej pracujemy. Jeszcze bardziej może obniżyć jakość pracy rozpraszający hałas – który nawet o dwie trzecie ogranicza zdolność skupienia się i zapamiętywania.

Bardziej tolerancyjni niż na brak świeżego powietrza jesteśmy na różnice temperatury.  Łatwiej dostosowujemy się do jej zmian, choć jeśli w  budynku jest ponad 30 stopni C  albo zaledwie 15 C – to wydajność pracy obniża się średnio o 10 proc. We współczesnych biurach te różnice niweluje klimatyzacja, choć w przypadku open space wybór temperatury też bywa problemem. Stąd atut strefowej regulacji w nowoczesnych, zielonych biurach. – Indywidualna kontrola temperatury może prowadzić do 3-proc. wzrostu w logicznym myśleniu oraz 7-proc. polepszenia w pisaniu – podkreślają autorzy raportu WGBC i dodają, że na produktywność i zdrowie pracowników niebagatelny wpływ mają też aranżacja przestrzeni oraz kolor ścian i zieleń w biurze.

Katarzyna Zawodna, prezes Skanska Property Poland, podkreśla, że w „zielonych" budynkach efektywność zespołu może wzrosnąć o 5–15 proc. – Nie tylko dlatego, że ilość świeżego powietrza w pomieszczeniach jest nawet o 30–40 proc. powyżej norm, ale też dzięki możliwości regulacji temperatury w małych strefach biura – dodaje szefowa firmy, która wprowadziła promowane przez siebie zielone rozwiązania we własnej warszawskiej siedzibie.

Dbałość o warunki biurowej pracy poprawia nie tylko wizerunek pracodawcy, ale także jego wyniki finansowe.

Od zaduchu nikt nie umarł, a od zimna zginęła w Rosji cała armia Napoleona – to powiedzenie nieraz można usłyszeć w przestarzałych polskich biurach, gdzie pracownicy toczą spory o otwieranie okien czy włączanie klimatyzacji. Konflikty i pogorszenie atmosfery w zespołach są jednym z negatywnych skutków złych warunków pracy w biurach.

Pozostało 88% artykułu
Praca
Firmowy Mikołaj częściej zaprosi pracowników na świąteczną imprezę
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Praca
AI ułatwi pracę menedżera i przyspieszy karierę juniora
Praca
Przybywa doświadczonych specjalistów wśród freelancerów
Praca
Europejski kraj podnosi wiek emerytalny. Zmiany już od 1 stycznia 2025
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Praca
Kobieta pracująca żadnej pracy się nie boi!