Reklama

Jak wesprzeć kobiety w osiąganiu zawodowych sukcesów

Chociaż 83 proc. menedżerek i menedżerów dostrzega rosnącą rolę kobiet w polskim biznesie, to jednocześnie wskazują na liczne bariery utrudniające ich kariery.

Publikacja: 30.01.2022 21:00

Jak wesprzeć kobiety w osiąganiu zawodowych sukcesów

Foto: Adobe Stock

Niezależnie od płci przedstawiciele kadry menedżerskiej są zgodni – trzy czwarte z nich ocenia, że chcąc wesprzeć kobiety w odnoszeniu sukcesów w pracy i w biznesie, trzeba przede wszystkim zwalczyć szkodliwe stereotypy. To one najczęściej utrudniają awans pań na wyższe stanowiska – wynika z raportu firmy rekrutacyjnej Bigram i oraz ośrodka ThinkTank zatytułowanego „Rosnąca siła kobiet – kobiety na rynku pracy".

Raport podsumowuje wyniki badania 204-osobowej grupy menedżerek i menedżerów (panie miały tam trzykrotną przewagę) zrealizowanego pod koniec 2021 r., przez firmę CubeResearch. Zdecydowana większość badanych (łącznie 72 proc., a wśród menedżerek – 79 proc.) na czele listy czynników utrudniających kariery kobiet wskazała właśnie stereotypy, a konkretnie społeczne przyzwyczajenie, że to mężczyźni pełnią wysokie stanowiska.

Z tym stereotypem związana jest druga bariera; tzw. boys' club, czyli zdominowanie wysokich stanowisk w firmach przez mężczyzn, a także trzecia przeszkoda. Są nią wskazywane przez prawie połowę badanych (w tym 43 proc. mężczyzn) seksizm i dyskryminacja. Zdaniem autorów raportu te stereotypy odzwierciedla przekonanie aż 30 proc. badanych, że kobietom brakuje cech charakterystycznych dla dobrych liderów. Wśród mężczyzn takich wskazań było aż 47 proc, ale tę opinię podziela także co czwarta z menedżerek...

Może być to źródłem bariery mentalnej wielu kobiet, które rezygnują ze starań o awans. Tymczasem badanie Bigramu i ThinkTanku dowodzi, że niezależnie od płci menedżerowie doceniają dobre wykształcenie kobiet, ich proaktywność w zdobywaniu nowych kompetencji (ponad połowa badanych menedżerek podniosła swoje kwalifikacje w czasie pandemii), umiejętność adaptacji do zmian czy podejmowania ryzyka.

Reklama
Reklama

Zdaniem Piotra Wielgomasa, prezesa Bigramu, kobiety są coraz lepiej wykształcone, aktywne i gotowe do zajmowania kluczowych stanowisk w biznesie i gospodarce. Co więcej, pracodawcy nareszcie się przekonują, że różnorodność w zespołach (dotycząca np. płci i wieku) jest wartością dla firm – dając im siłę, wzmacniając ich innowacyjność.

Jak zaznacza Małgorzata Bonikowska, prezes ThinkTanku, kobiety zazwyczaj wnoszą do swoich organizacji rzetelne wykształcenie, pracowitość, odpowiedzialność, dobrą samoorganizację i empatię. Badania pokazują zaś, że osoby o takich cechach, bez względu na płeć, podejmują skuteczniejsze decyzje i są bardziej odporne na zawirowania dzisiejszego świata.

Co powinny zrobić firmy, by takie osoby miały tam większy wpływ? Całkiem spora grupa, bo 36 proc. badanych (35 proc. menedżerów) dostrzega potrzebę wprowadzenia parytetu płci na wysokich stanowiskach. Jednak najczęściej (trzy czwarte badanych) wskazywano, że chcąc pomóc kobietom osiągać zawodowe sukcesy, trzeba zająć się zwalczaniem szkodliwych stereotypów i toksycznej kultury pracy w firmach. Ponad połowa (wśród pań prawie 60 proc.) podkreśla też potrzebę pomocy ze strony pracodawców w łączeniu obowiązków zawodowych i prywatnych oraz inicjatyw promujący równy podział domowych zadań.

Ta potrzeba jest tym ważniejsza, że kobiety często wskazują bariery „techniczne" hamujące ich karierę, na czele z brakiem czasu na dodatkowe obowiązki w pracy, głównie z powodu obciążenia dodatkowymi obowiązkami domowymi (45 proc.). Dużą barierą jest też brak pomocy pracodawców w łączeniu tych obowiązków np. poprzez elastyczne godziny pracy. Co ciekawe, ankietowani mężczyźni częściej wskazywali barierę braku pomocy firm (49 proc.) niż same kobiety (38 proc.).

Praca
O dobre zarobki najtrudniej na obrzeżach województw
Praca
Regulacyjny kij pomoże zwiększyć udział kobiet we władzach firm
Praca
Amerykańskie Zetki mniej wierzą w siłę dyplomu i obawiają się AI
Praca
Szefowie zachodnich firm stawiają na inwestycje w AI
Praca
AI zmienia już pracę specjalistów i menedżerów
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama