Reklama
Rozwiń

Kompetencje pracowników zdezaktualizują się w ciągu 5 lat

Większość pracowników jest zdania, że szkolenia oferowane przez pracodawców nie odpowiadają potrzebom związanym z rozwojem ich kariery. Przewidują, że ich kompetencje zdezaktualizują się w ciągu najbliższych pięciu lat

Publikacja: 05.05.2009 13:44

Kompetencje pracowników zdezaktualizują się w ciągu 5 lat

Foto: Flickr

Jak pokazały wyniki sondażu przeprowadzonego na zlecenie Kelly Services, globalnego dostawcy rozwiązań w zakresie HR, zdaniem prawie dwóch trzecich ankietowanych szkolenia oferowane przez pracodawców nie odpowiadają ich potrzebom związanym z rozwojem kariery. Ankiety pokazała, iż ośmiu na dziesięciu polskich respondentów uważa, że w ciągu najbliższych pięciu lat ich kompetencje zdezaktualizują się.

Dyrektor operacyjny Kelly Services Poland, Vital Bigler twierdzi, iż wczasach rosnącej konkurencji w światowej gospodarce inwestowanie w kapitał ludzki może stanowić o przewadze konkurencyjnej firm

- W obecnej sytuacji gospodarczej może wydawać się, że szkolenie kadr nie jest priorytetem, jednak organizacje, które przeznaczą na nie pewne środki, będą w przyszłości bardziej wydajne i mogą odnotowywać wyższe zyski – mówi Vital Bigler.

[b]Wyniki badania pokazały, na ile szkolenia są istotne dla pracowników z różnych grup wiekowych:[/b]

- Osoby reprezentujące pokolenie wyżu demograficznego (w wieku 48-65lat) najbardziej niezadowolone są z jakości oferowanych im szkoleń. 75 proc. z nich sądzi, że szkolenia te nie są na tyle dobre, aby dzięki nim mogły podnieść swoje kwalifikacje lub przyspieszyć rozwój kariery.

- 84 proc. osób reprezentujących pokolenie „Y” (w wieku 18-29 lat) twierdzi, że w ciągu 5 lat powinny podnieść swoje kompetencje zawodowe, aby nadążyć za zmianami zachodzącymi na rynku pracy.

- Pokolenie „X” (w wieku 30-47 lat) najbardziej ze wszystkich uwzględnionych w badaniu grup wiekowych broni wspólnej odpowiedzialności pracodawcy i pracownika za doskonalenie kompetencji.

- Ponad dwie trzecie (68 proc.) respondentów obarcza odpowiedzialnością wewnętrzne działy HR za brak wsparcia w osiąganiu indywidualnych celów zawodowych.

We wszystkich grupach wiekowych więcej kobiet niepokoi się faktem, że pracodawcy nie zapewniają im na bieżąco odpowiednich szkoleń. Z kolei większa liczba mężczyzn, przewidując przyszłość uważa, że ich kompetencje w ciągu najbliższych 5 lat będą wymagały aktualizacji i poszerzenia, co umożliwi im nadążenie za trendami charakterystycznymi dla branż, w których pracują.

Dla ponad trzech czwartych wszystkich respondentów (78 proc.) odpowiedzialność za szkolenia powinna być dzielona równo między pracodawcę i pracownika. Główne preferencje badanych dotyczyły szkoleń związanych z rozwojem zawodowym (42 proc.), ćwiczeń i umiejętności praktycznych (32 proc.), kwalifikacji zdobytych w trakcie edukacji (13 proc.) oraz samodzielnej nauki (13 proc.).

- Obecna sytuacja gospodarcza sprawiła, że ludzie stali się bardziej świadomi swoich umiejętności i potrafią ocenić, czy są one dla nich wystarczające,aby przetrwać recesję i kontynuować pracę w okresie wychodzenia gospodarki z recesji - mówi Vital Bigler.

- Ostatnio w rozmaitych branżach przemysłu pracodawcy zmagali się z brakami określonych umiejętności u pracowników. Jeśli nie będziemy rozwijać tych umiejętności teraz i nie rozbudujemy oferty szkoleń, taka sytuacja może pojawić się ponownie w przyszłości. Rosnąca konkurencja na rynku pracy, w połączeniu ze zmianami technologicznymi sprawia, że pracownicy powinni być wspierani w osiąganiu większej produktywności poprzez najlepszą ofertę szkoleń – dodaje.

[ramka]Kelly Global Workforce Index zebrał opinie prawie 100 000 osób z 34 państw, w tym z Polski.[/ramka]

Jak pokazały wyniki sondażu przeprowadzonego na zlecenie Kelly Services, globalnego dostawcy rozwiązań w zakresie HR, zdaniem prawie dwóch trzecich ankietowanych szkolenia oferowane przez pracodawców nie odpowiadają ich potrzebom związanym z rozwojem kariery. Ankiety pokazała, iż ośmiu na dziesięciu polskich respondentów uważa, że w ciągu najbliższych pięciu lat ich kompetencje zdezaktualizują się.

Dyrektor operacyjny Kelly Services Poland, Vital Bigler twierdzi, iż wczasach rosnącej konkurencji w światowej gospodarce inwestowanie w kapitał ludzki może stanowić o przewadze konkurencyjnej firm

Pozostało jeszcze 83% artykułu
Praca
Sportowe wakacje zapracowanych Polaków
Praca
Na sen poświęcamy więcej czasu niż na pracę zawodową? Nowe dane GUS
Praca
Wojna handlowa Donalda Trumpa hamuje wzrost zatrudnienia na świecie
Praca
Grupa Pracuj chce podwoić przychody w ciągu pięciu lat
Praca
Polskim firmom nie będzie łatwo odkrywać płacowe karty
Praca
Polscy seniorzy są chętni do dłuższej pracy. Jak im to ułatwić?