[b]Rz: Pracodawca planuje połączenie zespołów. Jak powinien zakomunikować to swojej załodze? [/b]
Marcin Guzik: Po pierwsze najszybciej, jak to możliwe, szczerze oznajmić, co za chwilę będzie się w firmie działo. Trzeba wyjaśnić, jaka będzie sytuacja, gdy zespoły się połączą. Menedżer musi powiedzieć pracownikom, czego od nich oczekuje w czasie zmian i jak będzie przebiegał cały proces. Powinien też jasno przedstawić, dlaczego zespoły się łączą, z czyjego polecenia tak się dzieje, czy jest to sytuacja narzucona odgórnie oraz jak będzie wyglądała organizacja po przeprowadzeniu fuzji. Ważne jest też, by nowy zespół miał czas na poznanie się.
Poza tym firma nie powinna niczego ogłaszać, zanim nie ma się pewności, czy restrukturyzacja na pewno nastąpi.
[b]Informacje o nadchodzących zmianach zawsze budzą niepokój. [/b]
Dlatego bardzo ważne jest powiedzieć pracownikom, na co mają wpływ, a na co nie: czy mogą pisać protesty, czy mogą sobie wybrać biurko w nowej siedzibie – bardzo dużo nieporozumień wynika stąd, że ludzie próbują wpływać na rzeczy, na które wpływu nie mają, lub nie robią nic w sprawach, o których akurat mogliby decydować.