Reklama
Rozwiń

Szefowie nie wystarczą, potrzebni są liderzy

To liderzy nadają sens celom firmy i tworzą jej kulturę organizacyjną

Publikacja: 30.09.2009 02:09

Szef firmy rzadko odpoczywa

Szef firmy rzadko odpoczywa

Foto: copyright PhotoXpress.com

Regulacje prawne wymagają, by spółka miała zarząd, ale żadne przepisy nie zmuszają firm do inwestycji w liderów. Tymczasem budowanie kultury przywództwa w przedsiębiorstwach jest nie mniej ważne niż stworzenie sprawnych struktur zarządzających, zwłaszcza w trudnych czasach, gdy firmy muszą się szybko dostosowywać do zmian rynkowych.

– Nawet najlepiej sformułowane cele i strategia firmy nie zapewnią jej sukcesu. Do tego potrzebni są liderzy, którzy pomogą pracownikom połączyć cele firmy z ich własnymi aspiracjami i skutecznie ich zmotywować – podkreśla Agata Kaczmarska, ekspert z firmy doradczej Hay Group, która co roku prowadzi światowe badanie „Best Companies for Leaders”, czyli najlepszych firm dla liderów. W tym roku po raz pierwszy także w Polsce (chętni mogą się zgłaszać do 7 października).

Jak dodaje Agata Kaczmarska, w firmach o wysokiej kulturze przywództwa pracownicy nie tylko są bardziej zaangażowani w pracę, ale też niechętnie z nich odchodzą. Do tego jednak potrzebni są liderzy na każdym szczeblu zarządzania; nie wystarczy jeden charyzmatyczny prezes na górze hierarchii.

– Często powtarzamy, że firma powinna być blisko swych klientów, zapominając dodać, że powinna być także blisko swoich pracowników – zauważa Agata Kaczmarska. Firmy powinny więc zadbać, by sobie takich liderów wychować. Jak to zrobić? Po pierwsze trzeba dostrzec w pracownikach potencjał na przywódców, a po drugie zapewnić kandydatom na lidera szeroki dostęp do działań rozwojowych, np. coachingu czy mentoringu, które u nas są często zarezerwowane dla najwyższej kadry menedżerskiej.

[ramka] [b]Więcej o badaniu [link=http://www.haygroup.pl]www.haygroup.pl[/link][/b]

[b] [link=http://www.kariera.pl/czytaj/915/dobry-szef-jaki-powinien-byc/]Po czym poznać dobrego szefa?[/link][/b][/ramka]

Regulacje prawne wymagają, by spółka miała zarząd, ale żadne przepisy nie zmuszają firm do inwestycji w liderów. Tymczasem budowanie kultury przywództwa w przedsiębiorstwach jest nie mniej ważne niż stworzenie sprawnych struktur zarządzających, zwłaszcza w trudnych czasach, gdy firmy muszą się szybko dostosowywać do zmian rynkowych.

– Nawet najlepiej sformułowane cele i strategia firmy nie zapewnią jej sukcesu. Do tego potrzebni są liderzy, którzy pomogą pracownikom połączyć cele firmy z ich własnymi aspiracjami i skutecznie ich zmotywować – podkreśla Agata Kaczmarska, ekspert z firmy doradczej Hay Group, która co roku prowadzi światowe badanie „Best Companies for Leaders”, czyli najlepszych firm dla liderów. W tym roku po raz pierwszy także w Polsce (chętni mogą się zgłaszać do 7 października).

Praca
Sportowe wakacje zapracowanych Polaków
Praca
Na sen poświęcamy więcej czasu niż na pracę zawodową? Nowe dane GUS
Praca
Wojna handlowa Donalda Trumpa hamuje wzrost zatrudnienia na świecie
Praca
Grupa Pracuj chce podwoić przychody w ciągu pięciu lat
Praca
Polskim firmom nie będzie łatwo odkrywać płacowe karty