Reklama

Szefowie nie wystarczą, potrzebni są liderzy

To liderzy nadają sens celom firmy i tworzą jej kulturę organizacyjną

Publikacja: 30.09.2009 02:09

Szef firmy rzadko odpoczywa

Szef firmy rzadko odpoczywa

Foto: copyright PhotoXpress.com

Regulacje prawne wymagają, by spółka miała zarząd, ale żadne przepisy nie zmuszają firm do inwestycji w liderów. Tymczasem budowanie kultury przywództwa w przedsiębiorstwach jest nie mniej ważne niż stworzenie sprawnych struktur zarządzających, zwłaszcza w trudnych czasach, gdy firmy muszą się szybko dostosowywać do zmian rynkowych.

– Nawet najlepiej sformułowane cele i strategia firmy nie zapewnią jej sukcesu. Do tego potrzebni są liderzy, którzy pomogą pracownikom połączyć cele firmy z ich własnymi aspiracjami i skutecznie ich zmotywować – podkreśla Agata Kaczmarska, ekspert z firmy doradczej Hay Group, która co roku prowadzi światowe badanie „Best Companies for Leaders”, czyli najlepszych firm dla liderów. W tym roku po raz pierwszy także w Polsce (chętni mogą się zgłaszać do 7 października).

Jak dodaje Agata Kaczmarska, w firmach o wysokiej kulturze przywództwa pracownicy nie tylko są bardziej zaangażowani w pracę, ale też niechętnie z nich odchodzą. Do tego jednak potrzebni są liderzy na każdym szczeblu zarządzania; nie wystarczy jeden charyzmatyczny prezes na górze hierarchii.

– Często powtarzamy, że firma powinna być blisko swych klientów, zapominając dodać, że powinna być także blisko swoich pracowników – zauważa Agata Kaczmarska. Firmy powinny więc zadbać, by sobie takich liderów wychować. Jak to zrobić? Po pierwsze trzeba dostrzec w pracownikach potencjał na przywódców, a po drugie zapewnić kandydatom na lidera szeroki dostęp do działań rozwojowych, np. coachingu czy mentoringu, które u nas są często zarezerwowane dla najwyższej kadry menedżerskiej.

[ramka] [b]Więcej o badaniu [link=http://www.haygroup.pl]www.haygroup.pl[/link][/b]

Reklama
Reklama

[b] [link=http://www.kariera.pl/czytaj/915/dobry-szef-jaki-powinien-byc/]Po czym poznać dobrego szefa?[/link][/b][/ramka]

Regulacje prawne wymagają, by spółka miała zarząd, ale żadne przepisy nie zmuszają firm do inwestycji w liderów. Tymczasem budowanie kultury przywództwa w przedsiębiorstwach jest nie mniej ważne niż stworzenie sprawnych struktur zarządzających, zwłaszcza w trudnych czasach, gdy firmy muszą się szybko dostosowywać do zmian rynkowych.

– Nawet najlepiej sformułowane cele i strategia firmy nie zapewnią jej sukcesu. Do tego potrzebni są liderzy, którzy pomogą pracownikom połączyć cele firmy z ich własnymi aspiracjami i skutecznie ich zmotywować – podkreśla Agata Kaczmarska, ekspert z firmy doradczej Hay Group, która co roku prowadzi światowe badanie „Best Companies for Leaders”, czyli najlepszych firm dla liderów. W tym roku po raz pierwszy także w Polsce (chętni mogą się zgłaszać do 7 października).

Reklama
Praca
Wyższe normy etyczne firm nie zawsze chronią pracowników
Praca
Menedżerowie przeceniają zaangażowanie pracowników
Praca
Rewolucja w Allegro wywołała gorycz. Firma zamyka dwa biura i ogranicza pracę zdalną
Praca
Startupy w USA krytykują nowe prawo ws. migrantów. „Nie stać nas na 100 tys. dolarów”
Praca
Uczelnie biją na alarm po zmianach przepisów. Stracą cudzoziemców?
Reklama
Reklama