Polski rynek szkoleń biznesowych wyceniany w ubiegłym roku na 500 – 700 mln złotych, w tym skurczy się o ok. 30 – 40 proc. – przewidują szefowie House of Skills, jednej z największych firm szkoleniowych w Polsce, którzy zwracają uwagę na nowe trendy w rozwoju pracowników.
Część tych trendów jest skutkiem spowolnienia w gospodarce i związanych z nim cięć kosztów, ale w dużej mierze zmiany będą też rezultatem kilku innych nie mniej istotnych czynników. Jednym z najważniejszych jest zmiana pokoleniowa na rynku pracy, na który wchodzi pokolenie Y doskonale poruszające się w świecie nowych technologii.
[wyimek]40 procent może w tym roku stracić na wartości polski rynek szkoleń biznesowych[/wyimek]
Nowinki IT pomagają obniżyć koszty szkoleń, ułatwiają ich indywidualizację i ułatwiają przekazanie pracownikom odpowiedzialności za swój rozwój, co – jak podkreśla Aleksander Drzewiecki, prezes House of Skills, będzie jednym z trendów w najbliższych latach. Już teraz firmy coraz częściej inwestują w webinaria, czyli internetowe seminaria, czy w systemy internetowych kursów, do których pracownik ma dostęp o wybranej przez siebie porze.
Wraz z powszechnym dostępem do Internetu, gdzie bez większych problemów można znaleźć przydatne informacje, znika tradycyjna relacja mistrz – uczeń. – Coraz ważniejszą formą podnoszenia kompetencji jest wzajemna wymiana wiedzy między wszystkimi pracownikami – podkreśla prezes Drzewiecki, który zwraca też uwagę na zmianę roli menedżerów. Coraz częściej będą oni przejmować rolę wewnętrznych coachów i mentorów swych pracowników, odpowiadając też w większym stopniu za ich rozwój. Tradycyjna rola menedżera, który mówi pracownikom, co mają robić, staje się już nieaktualna.