Nie wpadnij w pułapkę multitaskingu

Chcąc do maksimum wykorzystać czas, robimy często kilka rzeczy naraz. Jednak psycholodzy ostrzegają przed pułapką wielozadaniowości, czyli multitaskingu

Publikacja: 24.10.2012 01:52

Nie wpadnij w pułapkę multitaskingu

Foto: Fotorzepa, Magda Zielska

Przedstawiciele handlowi prowadząc auto załatwiają przez telefon kolejne biznesy, w trakcie firmowych spotkań przeglądamy w laptopach e-maile, a znany polityk podczas ważnych posiedzeń przekazuje perełki swych przemyśleń na Twitterze.

To niektóre z przejawów wielozadaniowości (z angielska multitasking), którą świat się zachłysnął na przełomie wieków. Mobilne technologie dawały złudzenie, że podobnie jak komputery będziemy mogli robić wszystko naraz. To wtedy pojawiła się zasada „Stay connected" – bądź stale podłączony do e-maili, serwisów informacyjnych i społecznościowych.

Jednak od kilku lat mit multitaskingu pada, podważany przez kolejne badania psychologów. Według nich słabo sobie radzimy, próbując  łączyć kilka zadań wymagających wysiłku umysłowego. – Robiąc kilka rzeczy naraz, wydaje nam się, że pracujemy bardziej wydajnie. Jak jednak wykazują badania, nasz mózg nie jest w stanie skupić się równocześnie na kilku czynnościach, które wymagają uwagi, kreatywności. Nie da się tego wyćwiczyć. Wtedy tak naprawdę przełączamy się szybko z jednej czynności na drugą. To wymaga dodatkowej energii i w rezultacie obniża efektywność – wyjaśnia Dorota Wiśniewska-Juszczak, psycholog społeczny z SWPS.

Według danych Harvard Business Review, multitasking obniża o 40 proc. produktywność i o 10 proc. IQ pracowników. W zamian rośnie ich stres. Jak temu zaradzić? Zdaniem psychologów sporo zależy od menedżerów;

1. Bez przymusu natychmiastowej reakcji

Nie każdy e-mail od szefa wymaga od razu odpowiedzi czy działania. Jeśli jednak menedżer wymaga natychmiastowej reakcji, to zmusza pracowników do pracy w trybie oczekiwania, co utrudnia im koncentrację. Warto ludziom pozwalać na wyłączanie poczty, by mogli się skupić na priorytetach, a w razie pilnych, nagłych spraw – telefonować.

2. Mniej projektów naraz

Eksperci ds. zarządzania radzą, by ograniczyć liczbę realizowanych w firmie/dziale projektów, co zwykle dobrze wpływa na czas i jakość ich realizacji. Pracownicy mają wtedy mniej problemów z ustaleniem priorytetów, zaś menedżerowie mają więcej czasu, by skutecznie wspierać swych podwładnych.

3. Synchronizacja obowiązków

Przymusowa wielozadaniowość jest niekiedy wynikiem bałaganu w zarządzaniu, braku synchronizacji codziennych obowiązków pracowników. Wtedy jest spore ryzyko nieprzygotowanych spotkań, które trzeba potem powtarzać.

Przedstawiciele handlowi prowadząc auto załatwiają przez telefon kolejne biznesy, w trakcie firmowych spotkań przeglądamy w laptopach e-maile, a znany polityk podczas ważnych posiedzeń przekazuje perełki swych przemyśleń na Twitterze.

To niektóre z przejawów wielozadaniowości (z angielska multitasking), którą świat się zachłysnął na przełomie wieków. Mobilne technologie dawały złudzenie, że podobnie jak komputery będziemy mogli robić wszystko naraz. To wtedy pojawiła się zasada „Stay connected" – bądź stale podłączony do e-maili, serwisów informacyjnych i społecznościowych.

Praca
Firmowy Mikołaj częściej zaprosi pracowników na świąteczną imprezę
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Praca
AI ułatwi pracę menedżera i przyspieszy karierę juniora
Praca
Przybywa doświadczonych specjalistów wśród freelancerów
Praca
Europejski kraj podnosi wiek emerytalny. Zmiany już od 1 stycznia 2025
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Praca
Kobieta pracująca żadnej pracy się nie boi!