Z tego artykułu dowiesz się:
- Jakie są zasady dotyczące uczestnictwa w PPK po rozwiązaniu umowy o pracę?
- Jak deklaracja rezygnacji z PPK wpływa na obowiązki pracodawcy względem naliczania wpłat?
- Co się dzieje, gdy pracownik ponownie zatrudnia się w firmie po zmianie instytucji finansowej zarządzającej PPK?
- Jak złożone wcześniej deklaracje dotyczące wpłat do PPK pozostają skuteczne w okresie nowego zatrudnienia?
- Jakie zmiany w PPK czekają pracodawców i pracowników w kontekście tzw. ponownego autozapisu?
- Gdzie można uzyskać więcej informacji na temat Pracowniczych Planów Kapitałowych i dostępnych szkoleń?
Osoba zatrudniona, w imieniu i na rzecz której zawarto umowę o prowadzenie PPK, pozostaje uczestnikiem PPK nawet jeśli zakończy zatrudnienie. Oznacza to, że już od pierwszego wynagrodzenia wypłaconego tej osobie, po jej ponownym zatrudnieniu, pracodawca – co do zasady – będzie zobowiązany obliczyć i pobrać wpłaty do PPK, a następnie przekazać te wpłaty do instytucji finansowej.
Czytaj więcej
Jeśli w chwili śmierci uczestnik PPK pozostawał w związku małżeńskim, połowa oszczędności zgromad...
ważne
Kto może być uczestnikiem PPK?
Uczestnikiem PPK jest osoba fizyczna, która ukończyła 18. rok życia, w imieniu i na rzecz której została zawarta umowa o prowadzenie PPK. Oznacza to, że osoba zatrudniona staje się uczestnikiem PPK w chwili zawarcia - w jej imieniu i na jej rzecz - umowy o prowadzenie PPK i jest nim bez względu na to, czy pozostaje w zatrudnieniu w danym podmiocie, finansuje wpłaty do PPK, jak również bez względu na tytuł do ubezpieczeń społecznych lub obowiązek podlegania tym ubezpieczeniom.
PPK. Złożenie deklaracji o rezygnacji z Pracowniczych Planów Kapitałowych przed ustaniem zatrudnienia
Obliczenie i pobranie wpłat do PPK już od pierwszego wypłaconego pracownikowi wynagrodzenia, a następnie przekazanie tych wpłat do instytucji finansowej, nie będzie jednak możliwe, jeśli uczestnik PPK złożył wcześniej pracodawcy deklarację o rezygnacji z dokonywania wpłat do PPK. Złożenie przez uczestnika PPK deklaracji o rezygnacji obliguje bowiem pracodawcę do zaprzestania dokonywania wpłat, począwszy od chwili, w której uczestnik PPK złożył tę deklarację. Oznacza to, że wpłaty naliczone i pobrane w miesiącu złożenia deklaracji podlegają zwrotowi. Zwrot powinien dotyczyć wpłat do PPK naliczonych i pobranych, ale niedokonanych (nieprzekazanych do instytucji finansowej) przed złożeniem deklaracji o rezygnacji z dokonywania wpłat do PPK.