Rok spadku w rekrutacji online

2019 r. był pierwszym, gdy liczba ofert pracy opublikowanych w polskim internecie nie tylko nie wzrosła, ale wręcz spadła. Rosnące koszty pracy i słabnąca koniunktura gospodarcza wskazują, że w 2020 r. nie będzie tu odbicia.

Publikacja: 12.01.2020 21:00

Rok spadku w rekrutacji online

Foto: shutterstock

W 2019 r. opublikowano w sieci 2,39 mln ogłoszeń rekrutacyjnych, o 45,5 tys. (1,9 proc.) mniej niż rok wcześniej – wynika z danych Katedry Ekonomii i Finansów Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania (WSIiZ) w Rzeszowie oraz Biura Inwestycji i Cykli Ekonomicznych (BIEC), do których dotarła „Rzeczpospolita".

– Spadająca liczba ofert pracy potwierdza pierwsze symptomy dekoniunktury, choć na razie nic nie wskazuje, by była ona silna – twierdzi Robert Pater z KEiF WSIiZ, dodając, że mniejszą aktywność w rekrutacji online widać było w 2019 r. w całym kraju. Przełożyło się to na wyniki barometru ofert pracy, który przygotowują KEiF WSIiZ i BIEC; pomimo lekkiej poprawy w grudniu (gdy w skali miesiąca ogłoszeń nieco przybyło) w całym ubiegłym roku stracił on 7,5 proc. wartości, spadając do poziomu z jesieni 2017 r. Spadek liczby ofert pracy nastąpił w większości zawodów, w tym tych związanych z handlem i sprzedażą, które mają największy udział w ogłoszeniach rekrutacyjnych online. Malejący popyt na handlowców i sprzedawców to jeden z pierwszych sygnałów dekoniunktury, na który nałożyły się skutki ograniczenia handlu w niedziele.

99zł za rok.
Bądź na bieżąco! Czytaj ile chcesz!

Kto zostanie nowym prezydentem? Kto zostanie nowym papieżem? Co się dzieje w USA? Nie przegap najważniejszych wydarzeń z kraju i ze świata!
Poszukiwanie pracy
Fala zwolnień pogorszyła nastroje pracowników
Poszukiwanie pracy
Więcej firm chce zatrudniać niż zwalniać
Poszukiwanie pracy
Startuje Program Kariera - szansa na elitarne płatne praktyki
Poszukiwanie pracy
Nie wystarczy znaleźć i zrekrutować dobrego kandydata
Poszukiwanie pracy
Co drugi specjalista czeka na okazję do zmiany pracodawcy w 2025 r.
Materiał Promocyjny
Lenovo i Motorola dalej rosną na polskim rynku