Opinia na temat kandydata udzielona przez osoby, z którymi wcześniej współpracował i którym podlegał w poprzednich miejscach pracy jest niezwykle ważnym źródłem informacji na temat funkcjonowania danej osoby na gruncie zawodowym. Pozwala także sprawdzić wiarygodność przedstawionych przez kandydata informacji i dokumentów.
Podejście do referencji zmienia się z roku na rok. W Wielkiej Brytanii na przykład większość wstępnych ofert pracy zawiera klauzule „subject to satisfactory references” i często zdarza się, że oferty pracy są wycofywane, jeśli referencje wracają negatywne. Nikt tam nie akceptuje wcześniej napisanych listów referencyjnych, nikt też o takie listy nie prosi odchodząc z pracy. Bardzo często są to szablonowe opinie podpisane przez HR Managerów, którzy nie współpracowali bezpośrednio z kandydatem. Sprawdzanie referencji polega na przekazaniu potencjalnemu pracodawcy/agencji rekrutacyjnej danych kontaktowych do osób, które będą nam udzielać referencji. Warto o tym pamiętać, jeśli rozważamy szukanie pracy także za granicą.
Zachęcamy do budowania „portfolio” osób, które będą mogły w przyszłości wystawić opinie dotyczące naszej pracy. Zwykle powinny to być osoby, które pracowały z nami najbliżej i faktycznie mogą obiektywnie i rzetelnie ocenić nasze dokonania (bezpośredni przełożeni, wyżej postawieni w hierarchii pracownicy działów, z którymi często współpracowaliśmy). Wskazując osoby do referencji, należy podać ich imię, nazwisko, nazwę stanowiska i działu, numer telefonu; warto też opisać, jaka była między nami zależność służbowa. Pamiętajmy ze ogromna role odgrywa dobór osób do referencji. Największą wagę przywiązujemy do referencji przełożonego z ostatniego miejsca pracy.
Referencje to jeden z podstawowych filarów dobrego procesu rekrutacji pod warunkiem, że proces wystawiania / pozyskiwania referencji jest przeprowadzony obiektywnie i profesjonalnie.
Najlepszym pytaniem, które powinno znaleźć się w formularzu/rozmowie dotyczącym referencji jest zdecydowanie ”Czy zatrudniliby Państwo tego kandydata powtórnie?”