Estoński departament policji i straży granicznej zapowiedział, że rozpoczyna przygotowania do zbudowania ogrodzenia na granicy. Stało się to dwa tygodnie po skazaniu w Rosji oficera estońskiej służby bezpieczeństwa. Według władz w Tallinie Eston Kohver został porwany z terytorium Estonii w pobliżu granicy z Rosją przez uzbrojonych agentów FSB.
Po rozpadzie Związku Radzieckiego granica obu państw została wytyczona w terenie, ale nie ma tam żadnych specjalnych płotów czy urządzeń. W niektórych lesistych miejscach trudno rozpoznać jej przebieg.
Rosyjskie władze z kolei twierdziły, że Kohvera złapano aż pod Pskowem. Oficera skazano na 15 lat więzienia.
Teraz Tallin zamierza zbudować metalowe, 2,5-metrowe płoty na 108 kilometrach lądowej granicy z Rosją. Na granicznym jeziorze Pejpus zaś Estończycy zamierzają umieścić 600 boi. Płoty nie będą stawiane wzdłuż brzegów rzek ani też na znacznych obszarach lesistych bagien. Tam Estończycy chcą umieścić kamery wideo i patrolować je dronami z powietrza.
Trzy tygodnie przed Tallinem również Ryga zapowiedziała budowę na swojej wschodniej granicy ogrodzeń za 17 mln euro. „To (wzmocnienie ochrony) jest znacznie wygodniejsze niż kupowanie bez przerwy biletów deportowanym nielegalnym uchodźcom" – tłumaczył łotewski minister spraw wewnętrznych Rihards Kozlovskis. Łotwa publicznie tłumaczy się koniecznością ochrony przed nielegalnymi imigrantami napływającymi z Rosji – od początku roku złapano już na Łotwie 200 imigrantów, którzy przybyli z terenu Rosji. Nieoficjalnie jednak chce odciąć zamieszkane przez ludność rosyjskojęzyczną wschodnie części państwa od penetracji rosyjskich służb.
Dwa państwa bałtyckie dołączyły w ten sposób do Ukrainy, która od jesieni 2014 roku buduje na swojej granicy z Rosją „europejski wał". W przeciwieństwie jednak do Bałtów Kijów oficjalnie uznał Moskwę za agresora, dlatego też na swojej wschodniej granicy buduje nie tylko płoty.
Granica rosyjsko-ukraińska została już częściowo wzmocniona metalowymi ogrodzeniami, dwumetrowym rowem, a w niektórych miejscach – okopami i polowymi umocnieniami, łącznie ze stanowiskami dla dział i czołgów. Umocnienia jednak budowane są wyłącznie na drogach prowadzących do dużych miast (Charków, Czernichów, Sumy) oraz na zapleczu frontu w Donbasie.