Reklama
Rozwiń
Reklama

Jak odzyskać VAT za materiały budowlane: wypłata podatku po kilku miesiącach

Jeśli urząd skarbowy nie zakwestionuje kwoty wskazanej we wniosku, na zwrot poczekamy cztery miesiące.

Publikacja: 23.11.2012 06:24

Wyliczenie kwoty zwrotu VAT za materiały budowlane należy do podatnika. Nie oznacza to jednak, że urząd skarbowy jej nie weryfikuje.

Jeśli prawidłowość wniosku nie budzi wątpliwości, naczelnik urzędu skarbowego dokona zwrotu w terminie czterech miesięcy od dnia jego złożenia. Taka sytuacja nie wymaga wydawania żadnej decyzji przez naczelnika.

Nierzadko jednak fiskus kwestionuje dokonane wyliczenia albo prawo do zwrotu VAT za dany materiał. Wówczas – w terminie czterech miesięcy od dnia złożenia wniosku – wydaje decyzję, w której określa prawidłową kwotę. Wypłata kwoty zwrotu następuje w ciągu 25 dni od dnia doręczenia decyzji.

Najpierw urząd sprawdzi jednak, czy nie mamy zaległości podatkowych (zdarza się tak, jeśli np. nie rozliczyliśmy się prawidłowo z PIT lub mamy zaległość w VAT z tytułu prowadzonej  działalności gospodarczej). Gdyby tak się zdarzyło, kwota przysługującego nam zwrotu VAT za materiały budowlane podlega z urzędu zaliczeniu na poczet tych zaległości wraz z odsetkami za zwłokę.

Osoba składająca wniosek może określić, w jaki sposób urząd ma dokonać wypłaty. Ma do wyboru kilka możliwości:

Reklama
Reklama

- w kasie urzędu,

- na konto bankowe lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (w tym konieczne jest podanie numeru rachunku),

- za pośrednictwem poczty, ale wówczas kwota zwrotu jest pomniejszana o koszty jej przesłania.

Jeśli pieniądze nie zostaną wypłacone w terminie, kwota zwrotu podlega oprocentowaniu, chyba że winę za nieterminowe wypłacenie kwoty zwrotu ponosi osoba fizyczna lub opóźnienie w wypłacie powstało z przyczyn niezależnych od urzędu skarbowego.

Część inwestorów czasem już po złożeniu wniosku znajduje zagubioną fakturę lub dostrzega w nim błąd. Zdarza się też, że to urząd skarbowy zwraca uwagę na nieprawidłowości, np. odliczenia VAT za materiał, którego nie dotyczy ta preferencja. W takiej sytuacji podatnik ma prawo do korekty wniosku.

W praktyce polega ona na uzupełnieniu lub poprawieniu wniosku wcześniej złożonego i następuje poprzez złożenie nowego wniosku z ponownym wyliczeniem kwoty zwrotu VAT. Jeśli korekta polega na uzupełnieniu uprzednio złożonego wykazu faktur o nowe „zapomniane" pozycje, nie trzeba sporządzać nowego wykazu w całości. Wystarczy uzupełnić poprzednio złożony wykaz o nowe pozycje.

Reklama
Reklama

Natomiast w przypadku rezygnacji z faktur poprzednio zamieszczonych w wykazie należy poinformować o wycofanych pozycjach. Osoby, które korzystają ze wzoru wniosku VZM-1, mogą to uczynić w części „Dodatkowe informacje".

Autorką poradnika jest Monika Pogroszewska

Prawo w Polsce
Zmowa przetargowa Budimexu. Wyrok może utrudnić walkę o kolejne kontrakty
Sądy i trybunały
Co dalej z Trybunałem po wyroku TSUE? Setki orzeczeń do podważenia
Praca, Emerytury i renty
Planujesz przejść na emeryturę w 2026 roku? Ekspert ZUS wskazuje dwa najlepsze terminy
Internet i prawo autorskie
Masłowska zarzuca Englert wykorzystanie „kanapek z hajsem”. Prawnicy nie mają wątpliwości
Edukacja
Pisownia na nowo. Co zmieni się w polskiej ortografii od przyszłego roku?
Materiał Promocyjny
W kierunku zrównoważonej przyszłości – konkretne działania
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama