Na początku roku w związku z wprowadzeniem zmian podatkowych z tzw. Polskiego Ładu sporo zamieszania i frustracji wywołał zapomniany nieco PIT-2, czyli oświadczenie pracownika dla celów obliczania miesięcznych zaliczek na podatek. To zapewne skłoniło ustawodawcę, żeby przy okazji poprawek do Polskiego Ładu uporządkować przepisy dotyczące oświadczeń składanych płatnikom PIT, m.in. pracodawcom, zleceniodawcom czy organom rentowym.
Tak do ustawy o PIT trafiły nowe art. 31a–31c, które zaczną obowiązywać dopiero od nowego roku. Przede wszystkim podatnik będzie mógł składać płatnikowi na piśmie albo w inny przyjęty u niego sposób oświadczenia i wnioski mające wpływ na obliczenie zaliczki. W praktyce będzie można skorzystać ze specjalnego formularza, przygotowanego przez siebie pisma, a także kadrowo-płacowych systemów elektronicznych pracodawcy. Podatnik będzie jednak musiał pamiętać, aby wycofać lub zmienić złożone uprzednio oświadczenie czy wniosek, jeżeli zmienią się okoliczności wpływające na obliczenie zaliczki. Jeśli jednak sytuacja podatnika nie będzie ulegać takim modyfikacjom, nie powstanie obowiązek ponawia oświadczeń czy wniosków, bo co do zasady będą dotyczyć też kolejnych lat podatkowych.