Najpierw krótkie przypomnienie istoty sporu. Zgodnie z art. 52 pkt 1 lit b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym w 2000 r. zwolnione z tego podatku były m.in. dochody z odpłatnego zbycia papierów wartościowych dopuszczonych do obrotu publicznego i nabytych na podstawie publicznej oferty. W świetle zaistniałych okoliczności faktycznych i prawnych pracownicy Banku Handlowego (BH) mieli podstawy do uznania, że obie przesłanki zwolnienia podatkowego są w ich wypadku spełnione.
Minister Skarbu Państwa (dalej: minister) na mocy uchwały Rady Ministrów zaoferował im po cenie nominalnej nie więcej niż 7,14 proc. akcji BH będącego w tym czasie jednoosobową spółką Skarbu Państwa. Dopuszczenie do obrotu publicznego nastąpiło na podstawie ostatecznej decyzji Komisji Papierów Wartościowych (KPW). Zasady i warunki nabycia akcji przez pracowników określał "Regulamin nabywania akcji przez pracowników Banku Handlowego SA w ramach oferty publicznej" uchwalony przez Radę Banku, zatwierdzony przez ministra i stanowiący załącznik do prospektu emisyjnego.
W kwestii nabycia przez pracowników akcji w ofercie publicznej wypowiadał się wielokrotnie minister oraz KPW, przy czym dla obu organów taki tryb nabycia akcji nie budził wątpliwości. KPW w postanowieniu z 31 marca 2000 r. stwierdziła, że pojęcie oferta publiczna "jest powszechnie i w sposób niebudzący wątpliwości zrozumiane i używane tak w doktrynie, jak i w praktyce obrotu gospodarczego" i oznacza ono "proponowanie nabycia w serii papierów wartościowych". Podobnie wypowiedziała się w piśmie z 14 czerwca 1999 r., stwierdzając, iż każdy zakup akcji dopuszczonych do publicznego obrotu i oferowanych na podstawie prospektu emisyjnego, spełnia wymóg nabycia na podstawie "publicznej oferty", jeżeli do nabycia dochodzi w ramach oferty opisanej w prospekcie.
Organy podatkowe, a w ślad za nimi sądy administracyjne uważały jednak, że ustawodawca pozbawił charakteru publicznego ofertę nabycia akcji przez pracowników BH, gdyż tryb zbycia papierów i pracowniczych jest odrębny od innych sposobów zbywania akcji jednoosobowych spółek Skarbu Państwa, a więc i oferty publicznej. Istotą tej linii orzeczniczej było twierdzenie, że skoro oferta nabycia akcji skierowana jest do pracowników, to nie ma charakteru publicznego, gdyż została skierowana do ściśle określonego adresata. Przy rozstrzyganiu spraw pomijano ewidentnie powoływanie się przez pracowników na konstytucyjną zasadę zaufania obywateli do organów państwa, gdyż przesłanki zwolnienia podatkowego były potwierdzone w aktach administracyjnych i innych urzędowych dokumentach KPW, ministra, a nawet NIK, a ewentualnych wątpliwości nie rozstrzygnięto na korzyść podatników.
Tymczasem pojawiły się nowe wyroki, które zrywają z dotychczasową linią orzeczniczą i przyjmują inny tok rozumowania prawniczego.