Gość "Plusa Minusa" poleca. Jędrzej Pasierski: Dobre kino dla 6 widzów

„Substancja” daje do myślenia, jak każda okrutna baśń.

„Konklawe”: Efektowna bajka o konklawe

Polityka potrafi być fascynująca, ale i niesamowicie brudna, o czym przypomina filmowa adaptacja głośnej powieści Roberta Harrisa.

„Pod skórą”: Obce kino

„Pod skórą” uznaje się za jeden z najwybitniejszych filmów XXI wieku. Do kin w naszym kraju trafia dekadę po swojej kinowej premierze.

Paradoksy wrażliwego Rosjanina

Dostojewski zawiera w sobie rosyjski paradoks – zarówno wielką kulturę, jak i łatwość zachwytu nad wrażliwą duszą szalonego zbrodniarza z siekierą i relaty...

„Braunek. Biografia”: Oleńka, czyli polskie dobro narodowe

Debatujący nad rolą Oleńki w „Potopie” twierdzili, że Małgorzata ma zbyt harde spojrzenie, a Oleńka to przecież wcielenie delikatności. Braunek uważała, że...

Hakerzy muszą mieć rozgrzane mózgi

„The Breach” to gra wyjątkowa – w której walczy się nie tylko z innymi uczestnikami rozgrywki, ale i z nią samą – a także wymagająca dla szarych komórek. W...

Podcast „Komisja Kultury”: Jon Fosse – wybitny mistyk czy kiczowaty teolog?

W najnowszym odcinku „Komisji Kultury” rozmawiam z pisarzem Wojciechem Chmielewskim o twórczości noblisty Jona Fossego. Czy literatura może być doświadczen...

„Septologia. Tom III–IV”: Modlitwa po norwesku

Właśnie ukazał się „Ja to ktoś inny” Jona Fossego, trzeci i czwarty tom opus magnum noblisty – wielotomowej „Septologii” o życiu malarza Aslego.

„Dunder albo kot z zaświatu”: Przygody czarnego kota

„Dunder albo kot z zaświatu” to jedna z popularnych dziś paragrafówek.

„Alicja. Bożena. Ja”: Przykra lektura

Książka „Alicja. Bożena. Ja” Jerzego Żurka to dowód złego smaku tak autora, jak i wydawcy.

"Żarty się skończyły”: Trauma komediantki

Ally Pankiw w „Żarty się skończyły” przygląda się, jak ból bohaterki wpływa na jej proces twórczy.

Gość "Plusa Minusa" poleca. Ałbena Grabowska: Joga przed jokerem

Druga część „Jokera” będzie miała formę musicalu, co intryguje mnie jeszcze bardziej, zwłaszcza że występuje w niej Lady Gaga.

„Koniec czerwonego człowieka”: Czerwony to stan umysłu

Wyreżyserowany przez Krystynę Jandę w OCH-Teatrze „Koniec czerwonego człowieka” to jeden z najbardziej poruszających i wciągających spektakli, jakie ogląda...

Claudia Piñeiro: Naszym obowiązkiem jest trwać w mediach społecznościowych

Ludzie przyzwyczaili się już dawno temu, że wyrażam na Twitterze swoje opinie, i jeślibym nagle zniknęła, mogliby poczuć się opuszczeni. A w moim kraju jes...

„Halo 2”. Niezwykłe zjawisko w historii idei

Na fenomen serii gier „Halo” warto spojrzeć jak na niezwykłe zjawisko w historii idei.

Podcast „Komisja Kultury”: Czy Nobel dla Han Kang to słuszna decyzja?

W najnowszym odcinku podcastu „Komisja Kultury” Marcin Kube rozmawia z Darią Chibner o tegorocznej Literackiej Nagrodzie Nobla

„Jak wysoko zajdziemy w ciemnościach”: O śmierci i umieraniu

Jak pandemia Covid-19 odcisnęła się w literaturze? Odpowiedzi udziela „Jak wysoko zajdziemy w ciemnościach” Sequoi Nagamatsu.

„Puppet House”: Kukiełkowy teatrzyk strachu

Polski „Puppet House” nie tylko w Halloween napędzi graczom strachu!

„Epidemia samotności”: Różne oblicza samotności

Samotne życie nie zawsze jest doświadczeniem złym – przekonują autorki książki „Epidemia samotności”.

„Niko, czyli prosta, zwyczajna historia”: Taka prosta historia

Ten spektakl uświadamia nam, że nie ma jednego „normalnego” schematu funkcjonowania ludzkiego umysłu.