Uniwersalna polska pamięć

Wraz z przedstawieniem w „Rzeczpospolitej” koncepcji muzeum II wojny światowej odżyje zapewne spór o to, jaka powinna być polska pamięć historyczna.

Aktualizacja: 30.10.2008 19:15 Publikacja: 30.10.2008 19:04

Paweł Machcewicz i Piotr M. Majewski, współtwórcy projektu, [link=http://www.rp.pl/artykul/212065,212064_Jak_opowiadac_polska_historie_.html]napisali[/link], że nie „zamierzają tworzyć muzeum martyrologii narodu polskiego ani muzeum chwały polskiego oręża, lecz placówkę o przekazie uniwersalnym, w której wydarzenia w Polsce stanowiłyby jedynie część szerszego obrazu”.

Trzeba się cieszyć, że taką wagę przykładają do uniwersalności przekazu.Problem polega jednak na tym, że uniwersalność może mieć co najmniej dwa znaczenia. Zgodnie z pierwszym uniwersalne jest to, co najbardziej powszechne, ogólne i, z konieczności, abstrakcyjne.

Przekaz uniwersalny byłby wówczas pewnym przekazem minimum, przekazem chcącym pokazać najmniejszy wspólny mianownik, to coś, czego każdy doznał w czasie wojny, to coś, czego doświadczyli Niemcy, Polacy, Rosjanie czy Żydzi. Można by to ująć, myślę, w takiej formule: II wojna światowa była czasem, gdy Europejczycy stali się ofiarą dwóch zbrodniczych totalitarnych reżimów.

Jest wszelako i drugie znaczenie uniwersalności. Uniwersalne jest to, co prawdziwe, najgłębsze, oryginalne i niepowtarzalne. Doświadczenie uniwersalne daje się wówczas wyrazić tylko przez to, co partykularne, przez własne niepowtarzalne dzieje. Nie szuka się wtedy jednej formuły wyrażającej doświadczenia wszystkich uczestników wojny, ale stara się wychodzić od doświadczenia własnego. Od świadomego przyjęcia odpowiedzialności za polski los. Uniwersalność pojawia się jakby na końcu, dopiero wtedy, gdy rzetelnie przemyśli się własną historię.

To znacznie trudniejsze zadanie. Trzeba się wtedy zresztą liczyć z polemikami, sporami, konkurencją różnych narodowych pamięci i narracji historycznych. I tak choćby nie sposób pogodzić polskiego doświadczenia wojny z rosyjskim przekonaniem, że wojna tak naprawdę zaczęła się w 1941 roku i sprowadzała – na tym polega koncepcja Wielkiej Wojny Ojczyźnianej – do wyzwoleńczej wojny z faszyzmem. Podobnie trudno sobie wyobrazić, by Polacy mogli zaakceptować powszechną ostatnio tendencję, by cały koszmar wojny sprowadzić do Holokaustu i uznać, że jego ofiary mają status uprzywilejowany wobec innych, tak samo niewinnych, ofiar.

Dobrze zatem, powtarzam, że autorzy koncepcji muzeum chcą sformułować uniwersalny przekaz. Ale tak wyraźne zdystansowanie się od polskiej martyrologii i chwały polskiego oręża (czyż to nie ironia?) musi budzić wątpliwości. Oby uniwersalność nie oznaczała ucieczki w abstrakcję przed tym, co najbardziej polskie, przed doświadczeniem śmiertelnego zagrożenia całego narodu walczącego od 1939 roku o wolność i godność. I to na nieporównywalną skalę.

[ramka][ul][li][link=http://blog.rp.pl/blog/2008/10/30/pawel-lisicki-uniwersalna-polska-pamiec/]Skomentuj[/link][/li]

[li][link=http://www.rp.pl/temat/212065.html]Więcej o muzeum[/link][/li][/ul][/ramka]

Paweł Machcewicz i Piotr M. Majewski, współtwórcy projektu, [link=http://www.rp.pl/artykul/212065,212064_Jak_opowiadac_polska_historie_.html]napisali[/link], że nie „zamierzają tworzyć muzeum martyrologii narodu polskiego ani muzeum chwały polskiego oręża, lecz placówkę o przekazie uniwersalnym, w której wydarzenia w Polsce stanowiłyby jedynie część szerszego obrazu”.

Trzeba się cieszyć, że taką wagę przykładają do uniwersalności przekazu.Problem polega jednak na tym, że uniwersalność może mieć co najmniej dwa znaczenia. Zgodnie z pierwszym uniwersalne jest to, co najbardziej powszechne, ogólne i, z konieczności, abstrakcyjne.

Plus Minus
„Wojna” – recenzja. Ten film oddziałuje na zmysły i zostaje w pamięci
Plus Minus
„Samotność pól bawełnianych”: Być samotnym jak John Malkovich
Plus Minus
Podcast „Posłuchaj Plus Minus”: Sztuczna inteligencja zabierze nam pracę
Plus Minus
„Fenicki układ”: Filmowe oszustwo
Materiał Promocyjny
Bank Pekao nagrodzony w konkursie The Drum Awards for Marketing EMEA za działania w Fortnite
Plus Minus
„Kaori”: Kryminał w świecie robotów