Posłuchaj, Plus Minus: Gry wideo – nowa kultura wysoka?

Dlaczego gry są tym medium, które najlepiej oddaje ducha czasów? Czy tzw. immersyjne technologie będą takim zagrożeniem dla powieści, jakim druk był dla poezji epickiej? I jak w tym świecie nowych mediów odnajdą się twórcy i odbiorcy wychowani jeszcze w kulturze analogowej? O tym rozmawiają Michał Płociński i Marcin Kube.

Publikacja: 21.04.2023 13:45

Posłuchaj, Plus Minus: Gry wideo – nowa kultura wysoka?

Foto: Konrad Siuda

Rozmowa wprowadza do najnowszego wydania magazynu „Plus Minus”, sobotnio-niedzielnego wydania „Rzeczpospolitej”,  w którym przyglądamy się fenomenowi gier wideo. A w numerze:

Michał Duszczyk pisze, że pisarze „wchodzą do gry”: „Gry komputerowe wkraczają na salony. Noblistka Olga Tokarczuk i Jacek Dukaj, najczęściej nagradzany polski pisarz fantastyczny, zainwestowali w studia gamingowe. Czy przyciągnie to czytelników do ich książek, czy wręcz odwrotnie – gry zastąpią im literaturę?”

Czytaj więcej

Branża gamingowa patrzy na Tokarczuk i Dukaja. Pisarze wchodzą do gry

Jacek Dukaj opowiada o swoich planach wydawniczych i rynku gier w wywiadzie pod tytułem „Biznesowo książki przy grach to pchła przy wielorybie”. I opisuje zmiany w kulturze: „Poezja, sztuka religijna, opera, teatr – one wszystkie onegdaj pełniły znacznie istotniejsze role. Nie zniknęły całkowicie, ale stopniowo schodziły na drugi, trzeci plan, przestawały nadawać ton, ustanawiać wartości. Teraz to samo spotyka tradycyjnie rozumianą literaturę”.

Hubert Salik zabiera nas do uniwersum gry „Eve Online”, pokazując w reportażu uczestniczącym, kim są gracze, którzy wsiąknęli w największą grę sieciową w historii. Michał Płociński rozmawia z Jakubem Zgierskim, producent i projektant narracji w grach wideo, który pracuje nad grą survivalową osadzoną w realiach feudalnej Japonii – „Sengoku Dynasty”. A Marcin Łuniewski pisze o „patriotycznych rozgrywkach Putina” i produkcjach, w których gracze przepędzają Babę-Jagę i polskich okupantów z Kremla.

Najnowsze wydanie „Plusa Minusa“ można kupić pod tym linkiem.

Rozmowa wprowadza do najnowszego wydania magazynu „Plus Minus”, sobotnio-niedzielnego wydania „Rzeczpospolitej”,  w którym przyglądamy się fenomenowi gier wideo. A w numerze:

Michał Duszczyk pisze, że pisarze „wchodzą do gry”: „Gry komputerowe wkraczają na salony. Noblistka Olga Tokarczuk i Jacek Dukaj, najczęściej nagradzany polski pisarz fantastyczny, zainwestowali w studia gamingowe. Czy przyciągnie to czytelników do ich książek, czy wręcz odwrotnie – gry zastąpią im literaturę?”

Plus Minus
„Przyszłość”: Korporacyjny koniec świata
Plus Minus
„Pilo and the Holobook”: Pokojowa eksploracja kosmosu
Plus Minus
„Dlaczego umieramy”: Spacer po nowoczesnej biologii
Plus Minus
Gość "Plusa Minusa" poleca. Małgorzata Gralińska: Seriali nie oglądam
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Plus Minus
„Tysiąc ciosów”: Tysiąc schematów frajdy
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne