Łodź Kaliska. Mistrzowie skandalu wprawiają w zachwyt i sieją zgorszenie

Grupa Łódź Kaliska, której dokonania prezentuje obecnie Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie, powstała prawie 40 lat temu w aurze skandalu, bo bardzo lubiła łamać konwenanse. A w jej twórczości wszystko się miesza: refleksje nad polskością i drwina z polskości.

Aktualizacja: 28.05.2017 23:47 Publikacja: 26.05.2017 18:00

Uskrzydlona orlica

Uskrzydlona orlica

Foto: Rzeczpospolita

Anglicy mają swoją żółtą łódź podwodną, my mamy wielobarwną Łódź Kaliską. Tamtą wylansowała czwórka artystów z Liverpoolu, naszą – piątka rodzimych artystów równie niepokornych i szalonych. Może tylko mniej znanych. Albo powiedzmy szczerze – bardziej elitarnych. Ich działania wprawiają w zachwyt, ale też wywołują zgorszenie.

Tak było właściwie od początku. Grupa artystyczna Łódź Kaliska, której część dokonań prezentuje obecnie Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie, powstała bowiem w aurze skandalu. W 1979 r. Marek Janiak, Andrzej Kwietniewski, Adam Rzepecki, Andrzej Świetlik i Andrzej Wielogórski (posługujący się pseudonimem Makary) postanowili stworzyć formację neoawangardową, dla której słowa „niezależność" i „nieoczywistość" miały szczególny ciężar gatunkowy.

Pozostało jeszcze 93% artykułu

Dostęp na ROK tylko za 79zł z Płatnościami powtarzalnymi BLIK

Jak zmienia się Polska, Europa i Świat? Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i historia w jednym miejscu i na wyciągnięcie ręki.
Subskrybuj i bądź na bieżąco!
Plus Minus
Podcast „Posłuchaj Plus Minus”: Sztuczna inteligencja zabierze nam pracę
Plus Minus
„Samotność pól bawełnianych”: Być samotnym jak John Malkovich
Plus Minus
„Fenicki układ”: Filmowe oszustwo
Plus Minus
„Kaori”: Kryminał w świecie robotów
Materiał Promocyjny
Bank Pekao nagrodzony w konkursie The Drum Awards for Marketing EMEA za działania w Fortnite
Plus Minus
„Project Warlock II”: Palec nie schodzi z cyngla