Kolej Wschodniochińska to również dzieło polskich inżynierów

Przez wiele lat była częścią legendarnej magistrali transsyberyjskiej. To przez nią przejeżdżały pociągi z Sankt Petersburga i Moskwy do Władywostoku. Kolej Wschodnioindyjska to również osiągnięcie polskich inżynierów.

Aktualizacja: 01.10.2017 22:38 Publikacja: 29.09.2017 11:00

Licząca 1045 km Linia Południowomandżurska łączyła Harbin (na zdjęciu ok. 1900 r.) z nadmorskimi Dal

Licząca 1045 km Linia Południowomandżurska łączyła Harbin (na zdjęciu ok. 1900 r.) z nadmorskimi Dalni i Port Arthur

Foto: Getty Images

Gdy rozpoczęta w 1891 roku budowa magistrali transsyberyjskiej sięgnęła Zabajkala i do połączenia europejskiej części Rosji z wybrzeżem Pacyfiku brakowało jeszcze około dwóch tysięcy kilometrów torów między Sreteńskiem (końcową stacją Kolei Zabajkalskiej) a Chabarowskiem (początkową stacją Kolei Ussuryjskiej) powstało pytanie, którędy dalej poprowadzić tory, by możliwie niskim kosztem i w najkrótszym czasie skomunikować Sankt Petersburg i Moskwę z Władywostokiem. Czy zmagać się dalej z trudną topografią i układać tory wzdłuż Amuru, jak wcześniej planowano, czy też poprowadzić przez terytorium Chin?

Pozostało jeszcze 92% artykułu

Dostęp na ROK tylko za 79zł z Płatnościami powtarzalnymi BLIK

Jak zmienia się Polska, Europa i Świat? Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i historia w jednym miejscu i na wyciągnięcie ręki.
Subskrybuj i bądź na bieżąco!
Plus Minus
Chińskie marzenie
Plus Minus
Jarosław Flis: Byłoby dobrze, żeby błędy wyborcze nie napędzały paranoi
Plus Minus
„Aniela” na Netlfiksie. Libki kontra dziewczyny z Pragi
Plus Minus
„Jak wytresować smoka” to wierna kopia animacji sprzed 15 lat
Materiał Promocyjny
Firmy, które zmieniły polską branżę budowlaną. 35 lat VELUX Polska
gra
„Byczy Baron” to nowa, bycza wersja bardzo dobrej gry – „6. bierze!”