Największym wyzwaniem związanym z innowacyjnością jest „nieprzewidywalność" projektów innowacyjnych. Jak mówi Jerzy Kalinowski, partner, szef grupy doradczej w sektorze nowych technologii, telekomunikacji i mediów w KPMG w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej, innowacje to kreacja nowych rozwiązań, których znaczenie, skala korzyści, czas i złożoność rozwoju czy wdrożenia może być bardzo różna. – Trzeba też pamiętać, że projekty innowacyjne z definicji są obarczone bardzo dużym ryzykiem niepowodzenia. Dlatego też z punktu widzenia innowacyjnego przedsiębiorstwa bardzo ważne jest stworzenie sprawnego systemu pozyskiwania pomysłów innowacyjnych wewnątrz organizacji, jak i z zewnątrz - mówi. Jego zdaniem dojrzałe organizacje są świadome, że własny potencjał ludzi innowatorów jest ograniczony i dlatego systematycznie prowadzą działalność „scoutingową", ukierunkowaną na „wyłapywanie" najciekawszych start-upów czy ludzi mających kreatywne pomysły.
Przyszłość telemedycyny
Medivio to pierwsza certyfikowana przychodnia telemedyczna umożliwiająca kontakt lekarza i pacjenta, dostępną dla każdego, w każdym miejscu – stworzona przez Grupę Adamed wraz z Silvermedia, firmą, która specjalizuje się w rozwiązaniach dla telemedycyny. Medivio daje pacjentom możliwość monitorowania ich stanu zdrowia oraz umożliwia telekonsultację ze swoim lekarzem.
– Dzięki certyfikacji wyrobu medycznego Medivio umożliwia postawienie profesjonalnej diagnozy, która ma taką samą wartość jak ta uzyskana podczas wizyty u lekarza w tradycyjnym gabinecie. Oprócz tej unikalnej cechy Medivio posiada wiele funkcjonalności, jak szybki i bezpieczny dostęp do elektronicznej dokumentacji medycznej i wyników badań diagnostycznych, pomoc pacjentom w regularnym przyjmowaniu leków czy dostęp do materiałów edukacyjnych – mówi Paweł Roszczyk, członek zarządu w Grupie Adamed. Platforma integruje się również z zewnętrznymi urządzeniami pomiarowymi, np. ciśnieniomierzami czy EKG.
Jak mówi Paweł Roszczyk, przychodnia telemedyczna Medivio to rozwiązanie przełomowe, które ułatwia dostęp pacjenta do lekarza, skraca czas oczekiwania na wizytę, pomaga w prowadzeniu i administrowaniu dokumentacją medyczną, jak również pozwala pacjentowi na aktywne zarządzanie swoim zdrowiem. – Uruchomiona platforma to pionierski sposób na postrzeganie możliwości świadczenia usług medycznych i narzędzie, które z jednej strony umożliwi skuteczniejszą terapię, a z drugiej zmniejszy liczbę tradycyjnych kontaktów z placówkami ochrony zdrowia. Ponadto, eliminując kolejki w podmiotach leczniczych, Medivio jest skutecznym środkiem na racjonalizację wydatków oraz redukcję kosztów w ochronie zdrowia – mówi Roszczyk.
Laboratorium innowacji
PZU stara się wdrażać do sześciu innowacji w fazie pilotażowej oraz do czterech innowacji w fazie drożenia docelowego. Prace te prowadzone są w laboratorium innowacji. Ubezpieczyciel duży nacisk kładzie na komunikację. – Dzięki innowacyjnym rozwiązaniom, takim jak obsługa w języku migowym, odpowiadamy na potrzeby wielu osób, które do tej pory nie mogły w pełni korzystać z naszych usług. Tłumaczenia online są praktycznym rozwiązaniem, które dzięki nowoczesnej technologii znacznie poprawiają jakość oraz komfort ich obsługi – mówi Michał Lutostański, kierownik Zespołu Innowacji PZU. Aleksandra Agatowska, członek zarządu PZU ŻYCIE, podkreśla też sposób, w jaki ubezpieczyciel podchodzi do innowacji. – Dla firmy takiej jak PZU innowacje w tradycyjnym rozumieniu to za mało. Staramy się, aby każdy proces nie tylko uwzględniał interesy firmy i jej klientów, ale również by miał wymiar społeczny. Za przykład może służyć właśnie wprowadzany proces ułatwień w obsłudze osób niesłyszących. Dzięki specjalnej platformie komunikacyjnej kontakt tych osób z firmą stanie się o wiele łatwiejszy. Mamy nadzieję, że za przykładem PZU pójdą również inne firmy nie tylko ubezpieczeniowe, co w konsekwencji przełoży się na poprawę życia osób głuchoniemych – mówi Aleksandra Agatowska.