Reklama
Rozwiń

Reorganizacja w urzędzie pozwala na zwolnienia

Likwidacja stanowisk nie zawsze wymaga zmiany statutu urzędu, wystarczy jednak do zwolnienia urzędników mianowanych

Aktualizacja: 28.05.2008 08:12 Publikacja: 28.05.2008 03:45

Jolanta T. była zatrudniona w jednym z urzędów wojewódzkich na stanowisku starszego inspektora. W kwietniu 2006 r., dostała wypowiedzenie ze skutkiem od 31 lipca 2006 r. Uzasadnieniem był program rządowy „Tanie i sprawne państwo”, który zakładał zwolnienie 6 tys. urzędników i oszczędności 250 milionów złotych. Na tej podstawie wojewoda polecił zmniejszenie zatrudnienia w urzędzie o 5 proc. i zalecił, by w pierwszej kolejności rozwiązywać umowy z osobami deklarującymi chęć przejścia na emeryturę.

Pracownica wystąpiła przeciwko urzędowi z pozwem do sądu pracy, żądając odszkodowania za niezgodne z prawem zwolnienie. Działania podjęte przez urząd nie mogły być traktowane jako reorganizacja urzędu w myśl art. 13 ust. 1 pkt 2 ustawy z 16 września 1982 r. o pracownikach urzędów państwowych, nie było więc podstawy do zwolnień urzędników mianowanych.

Sąd oddalił jej pozew. Ustalił bowiem, że nikt nie został zatrudniony na jej stanowisku, a jej obowiązki rozdzielono między innych pracowników. Uznał, że przyczyną jej zwolnienia była reorganizacja urzędu i redukcja zatrudnienia. Uprawnienie do wcześniejszej emerytury stanowiło jedynie kryterium doboru pracowników do zwolnienia. Sąd nie zgodził się z twierdzeniem powódki, że reorganizacja urzędu dokonuje się wyłącznie poprzez zmianę jego statutu czy zmianę regulaminu organizacyjnego, wprowadzającą podział lub połączenie istniejących wydziałów. Sąd powołał się przy tym na wyroki Naczelnego Sądu Administracyjnego np. z 17 września 1999 r., sygn. II SA 1245/99 oraz Sądu Najwyższego z 20 października 1998 r., sygn. I PKN 393/98. Sąd Okręgowy po apelacji powódki podtrzymał to rozstrzygnięcie.

Jolanta T. skierowała skargę kasacyjną, powołując się na błędną wykładnię art. 13 ust. 1 pkt 2 ustawy o pracownikach urzędów państwowych. Wskazała na potrzebę wykładni zwrotu „reorganizacja urzędu”. Zgodnie z orzecznictwem NSA przez reorganizację w rozumieniu art. 13 ust. 1 pkt 2 ustawy o pracownikach urzędów państwowych należy rozumieć zmianę struktury urzędu dokonaną w takim samym trybie jak przy jej ustalaniu, w stosownym trybie legislacyjnym (wyrok NSA z 20 stycznia 1994 r. II S.A. 2348/93).

Sąd Najwyższy na posiedzeniu niejawnym 14 stycznia 2008 r. (sygn. II PK 107/07)

oddalił skargę kasacyjną Jolanty T. Stwierdził, że

likwidacja stanowiska urzędniczego bądź jego przeniesienie do innej komórki organizacyjnej urzędu, dokonywane poza trybem legislacyjnym przewidzianym dla zmian statutu lub regulaminu organizacyjnego, także stanowi reorganizację urzędu w rozumieniu art. 13 ust. 1 pkt 2 ustawy o pracownikach urzędów państwowych.

Statut i regulamin organizacyjny nie określają w sposób zupełny struktury organizacyjnej urzędu, bo też nie taka jest ich rola. Zwrot „reorganizacja urzędu” odnosi się więc do całej jego struktury, poczynając od podstawowego podziału na komórki organizacyjne, kończąc na usytuowanych w nich stanowiskach pracy.

Jolanta T. była zatrudniona w jednym z urzędów wojewódzkich na stanowisku starszego inspektora. W kwietniu 2006 r., dostała wypowiedzenie ze skutkiem od 31 lipca 2006 r. Uzasadnieniem był program rządowy „Tanie i sprawne państwo”, który zakładał zwolnienie 6 tys. urzędników i oszczędności 250 milionów złotych. Na tej podstawie wojewoda polecił zmniejszenie zatrudnienia w urzędzie o 5 proc. i zalecił, by w pierwszej kolejności rozwiązywać umowy z osobami deklarującymi chęć przejścia na emeryturę.

Pozostało jeszcze 82% artykułu
W sądzie i w urzędzie
Nowa funkcja w mObywatelu. Przyda się na starość
Praca, Emerytury i renty
Prawdziwy szał na świadczenie dla seniorów
Prawnicy
Kto najlepiej uczy przyszłych prawników w Polsce? Ranking „Rzeczpospolitej”
Edukacja i wychowanie
Jakie są najlepsze uczelnie w Polsce? Opublikowano ranking Perspektywy 2025
Zawody prawnicze
Ranking kancelarii prawniczych 2025. Znamy zwycięzców