Odpowiedź na to pytanie znajdziemy [b]w orzeczeniu Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości (ETS) z 19 marca 2009 r. w sprawie Mitsui & Co. Deutschland GmbH przeciwko Hauptzollamt Düsseldorf (C-256/ 07)[/b].
Wyrok dotyczy niemieckiej spółki Mitsui, która przywozi z Japonii nowe samochody, a następnie sprzedaje je za pośrednictwem dilerów na terytorium Unii Europejskiej. Sprzedawca, który jest jednocześnie producentem, udziela na te samochody trzyletniej gwarancji na wypadek wady technicznej lub innej usterki. W jej ramach sprzedawca zwraca Mitsui koszty, które spółka poniosła wobec osób trzecich, w szczególności wynikające z wykonania świadczeń gwarancyjnych na terenie UE przez dilerów z powodu wady towaru.
[srodtytul]Niemiecki problem[/srodtytul]
13 czerwca 2003 r. Mitsui wystąpiła o zwrot należności celnych z tytułu zmniejszenia wartości celnej o wysokość kwoty świadczenia gwarancyjnego. Niemiecki urząd celny wydał decyzję odmowną. W konsekwencji sprawa trafiła przed niemiecki sąd, który zwrócił się do ETS z pytaniem: czy płatności uiszczone przez sprzedającego, będącego jednocześnie producentem, na rzecz kupującego w ramach umowy gwarancji, które pokrywają koszty napraw wykonanych przez kupującego na żądanie jego klientów (dilerów), zmniejszają wartość celną zgodnie z art. 29 ust.1 i ust. 3 lit. a) kodeksu celnego, zgłoszoną na podstawie ceny uzgodnionej między sprzedającym i kupującym?
[srodtytul]Cena faktycznie zapłacona lub należna[/srodtytul]