Koszty naprawy pomniejszają wartość celną

Czy pieniądze wypłacone kupującemu przez sprzedawcę w ramach umowy gwarancji mogą zmniejszyć wartość celną towaru?

Publikacja: 09.04.2009 07:10

Koszty naprawy pomniejszają wartość celną

Foto: ROL

Red

Odpowiedź na to pytanie znajdziemy [b]w orzeczeniu Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości (ETS) z 19 marca 2009 r. w sprawie Mitsui & Co. Deutschland GmbH przeciwko Hauptzollamt Düsseldorf (C-256/ 07)[/b].

Wyrok dotyczy niemieckiej spółki Mitsui, która przywozi z Japonii nowe samochody, a następnie sprzedaje je za pośrednictwem dilerów na terytorium Unii Europejskiej. Sprzedawca, który jest jednocześnie producentem, udziela na te samochody trzyletniej gwarancji na wypadek wady technicznej lub innej usterki. W jej ramach sprzedawca zwraca Mitsui koszty, które spółka poniosła wobec osób trzecich, w szczególności wynikające z wykonania świadczeń gwarancyjnych na terenie UE przez dilerów z powodu wady towaru.

[srodtytul]Niemiecki problem[/srodtytul]

13 czerwca 2003 r. Mitsui wystąpiła o zwrot należności celnych z tytułu zmniejszenia wartości celnej o wysokość kwoty świadczenia gwarancyjnego. Niemiecki urząd celny wydał decyzję odmowną. W konsekwencji sprawa trafiła przed niemiecki sąd, który zwrócił się do ETS z pytaniem: czy płatności uiszczone przez sprzedającego, będącego jednocześnie producentem, na rzecz kupującego w ramach umowy gwarancji, które pokrywają koszty napraw wykonanych przez kupującego na żądanie jego klientów (dilerów), zmniejszają wartość celną zgodnie z art. 29 ust.1 i ust. 3 lit. a) kodeksu celnego, zgłoszoną na podstawie ceny uzgodnionej między sprzedającym i kupującym?

[srodtytul]Cena faktycznie zapłacona lub należna[/srodtytul]

Przywołane przepisy wspólnotowego kodeksu celnego (z 1992 r.) nie wskazują, jak należy postępować w razie późniejszych dostosowań wartości transakcyjnej, będącej podstawą obliczenia wartości celnej. Zgodnie z jego przepisami wartością celną przywożonych towarów jest wartość transakcyjna, to znaczy cena faktycznie zapłacona lub należna za towary. Z kolei ceną faktycznie zapłaconą lub należną jest „całkowita kwota płatności dokonana lub mająca zostać dokonana przez kupującego wobec lub na korzyść sprzedającego za przywożone towary i obejmująca wszystkie płatności dokonane lub mające być dokonane”.

[srodtytul]Konieczne dostosowanie[/srodtytul]

ETS stwierdził, że uregulowania wspólnotowe dotyczące obliczania wartości celnej mają na celu ustanowienie sprawiedliwego, jednolitego i bezstronnego systemu, wykluczającego stosowanie arbitralnych lub fikcyjnych wartości celnych. Ponadto zauważył, że faktycznie zapłacona lub należna cena powinna, w razie potrzeby, być odpowiednio dostosowana, jeżeli jest to niezbędne, by uniknąć ustalenia arbitralnej lub fikcyjnej wartości celnej.

Zatem gdy wady towarów ujawnione po dopuszczeniu ich do swobodnego obrotu, lecz istniejące przedtem, powodują, że zgodnie z umownym zobowiązaniem gwarancyjnym sprzedawca (producent) zwraca kupującemu kwotę odpowiadającą kosztom napraw przedstawionych na rachunkach wystawionych mu przez jego dilerów, to tego rodzaju zwrot może powodować obniżenie wartości transakcyjnej tych towarów. W konsekwencji niższa będzie ich wartość celna, która została zadeklarowana na podstawie ceny uzgodnionej pierwotnie między sprzedawcą i kupującym.

[srodtytul]Obniżenie wartości celnej[/srodtytul]

Z orzeczenia tego wynika, że importer może obniżyć wartość celną towarów objętych umową gwarancji, gdy zostały ujawnione wady (które istniały już w czasie, gdy te towary zostały objęte procedurą celną dopuszczenia do swobodnego obrotu na terytorium UE) a przedsiębiorca poniósł koszt ich naprawy. Kwota, o jaką importer będzie mógł obniżyć wartość celną, jest równa otrzymanemu odszkodowaniu z tytułu gwarancji, które z kolei odpowiada kwocie poniesionych kosztów naprawy.

[i]Autor jest konsultantem w zespole ds. podatków pośrednich PricewaterhouseCoopers[/i]

Odpowiedź na to pytanie znajdziemy [b]w orzeczeniu Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości (ETS) z 19 marca 2009 r. w sprawie Mitsui & Co. Deutschland GmbH przeciwko Hauptzollamt Düsseldorf (C-256/ 07)[/b].

Wyrok dotyczy niemieckiej spółki Mitsui, która przywozi z Japonii nowe samochody, a następnie sprzedaje je za pośrednictwem dilerów na terytorium Unii Europejskiej. Sprzedawca, który jest jednocześnie producentem, udziela na te samochody trzyletniej gwarancji na wypadek wady technicznej lub innej usterki. W jej ramach sprzedawca zwraca Mitsui koszty, które spółka poniosła wobec osób trzecich, w szczególności wynikające z wykonania świadczeń gwarancyjnych na terenie UE przez dilerów z powodu wady towaru.

Pozostało jeszcze 81% artykułu
Internet i prawo autorskie
Bruksela pozwała Polskę do TSUE. Jest szybka reakcja rządu Donalda Tuska
Prawnicy
Prokurator z Radomia ma poważne kłopoty. W tle sprawa katastrofy smoleńskiej
Sądy i trybunały
Nagły zwrot w sprawie tzw. neosędziów. Resort Bodnara zmienia swój projekt
Prawo drogowe
Ten wyrok ucieszy osoby, które oblały egzamin na prawo jazdy
Dobra osobiste
Karol Nawrocki pozwany za książkę, którą napisał jako Tadeusz Batyr