Trybunał Konstytucyjny (P45/08) 30 czerwca 2009 r. zakwestionował niekorzystne dla świadczeniobiorców zasady obliczania dochodu rodziny.
Chodzi o § 17 ust. 2 rozporządzenia z 2 czerwca 2005 r. [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=76F36E81B6A7789D4847C0D7BC3EE129?id=178004]w sprawie sposobu i trybu postępowania w sprawach o świadczenia rodzinne[/link]. Mówi on, że nie pomniejsza się dochodu rodziny o dochód utracony przez jednego z jej członków, jeżeli w tym samym roku kalendarzowym ponownie się on zatrudnił i uzyskał przychody z innego źródła (i nie utracił tego zatrudnienia przed zgłoszeniem wniosku o zasiłek). Nie miało znaczenia, jak długa była przerwa w jego zatrudnieniu ani okres, w jakim rodzina, po faktycznym odliczeniu takich utraconych dochodów spełniałaby kryterium dochodowe (podstawowe wynosi obecnie 504 zł na osobę w rodzinie).
Trybunał uznał ten przepis za niezgodny z ustawą zasadniczą, gdyż takie ograniczenie nie wynikało z ustawy o świadczeniach rodzinnych i wykraczało poza materię przekazaną przez ustawodawcę do uregulowania przez Ministerstwo Pracy w tym rozporządzeniu. Trybunał stwierdził, że rozporządzenie nie może zmieniać ustawy.