[b]Tak wynika z wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 13 stycznia 2010 r. (sygn. III SA/Wa 1634/09).[/b]
Sprawa dotyczyła wniosku o interpretację. Wystąpiła z nim spółka, która świadczy usługi reklamowe. Zdarza się, że już po wykonaniu usługi, wystawieniu faktury i otrzymaniu wynagrodzenia powstają okoliczności powodujące podwyższenie ceny za usługę (na przykład z powodu zmiany postanowień umowy łączącej spółkę i jej kontrahenta). Okoliczności te nie są znane w momencie zawierania umowy i wystawiania faktury pierwotnej.
[b] Po podwyższeniu ceny spółka wystawia fakturę korygującą, a kontrahent uiszcza różnicę ceny. Powstał jednak problem, kiedy takie podwyższenie ceny zwiększa VAT należny.[/b]
Zdaniem spółki korekta powinna zostać rozliczona w okresie, w którym wystawiono fakturę pierwotną, tylko wtedy, gdy konieczność podwyższenia ceny istniała już w momencie sporządzenia pierwszej faktury. Według niej rozliczenie powinno nastąpić w okresie, w którym zaistniała jego przyczyna.
Izba skarbowa nie zgodziła się z tym stanowiskiem. Wskazała, że ani [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=E43FB6EC1B0E5CED50B7C48020596334?id=172827]ustawa o VAT[/link], ani [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=E43FB6EC1B0E5CED50B7C48020596334?id=291169]rozporządzenie ministra finansów w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług[/link], nie uzależniają momentu powstania obowiązku podatkowego od okoliczności powodujących wystawienie faktur korygujących.