Reklama
Rozwiń

Do usunięcia naruszenia prawa organ wolno wezwać raz

Wezwanie do usunięcia naruszenia prawa przysługuje konkretnemu podmiotowi w stosunku do określonej uchwały jednokrotnie. Skarga wniesiona z naruszeniem tych zasad jest niedopuszczalna

Aktualizacja: 30.06.2010 04:40 Publikacja: 30.06.2010 03:30

Do usunięcia naruszenia prawa organ wolno wezwać raz

Foto: Fotorzepa, Marian Zubrzycki

[b]Tak postanowił Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie w wyroku z 25 czerwca 2010 r., II SA/Sz 523/10[/b]

[srodtytul]Jaki jest problem[/srodtytul]

WSA odrzucił skargę E. i E. P. na uchwałę rady gminy w przedmiocie gospodarowania mieniem komunalnym. Stwierdził, że została wniesiona po upływie terminu przewidzianego w art. 53 § 2 prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, zgodnie z którym skargę wnosi się w terminie

30 dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie 60 dni od dnia wniesienia wezwania do usunięcia naruszenia prawa.

[srodtytul]Skąd to rozstrzygnięcie[/srodtytul]

Stosownie do art. 101 ust. 1 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=C308E10414F4A4021408C2CD4560C8D5?id=73761]ustawy o samorządzie gminnym[/link] każdy, czyj interes prawny lub uprawnienie zostały naruszone uchwałą lub zarządzeniem podjętymi przez organ gminy w sprawie z zakresu administracji publicznej, może – po bezskutecznym wezwaniu do usunięcia naruszenia – zaskarżyć uchwałę do sądu administracyjnego.

Termin do wniesienia skargi w trybie powołanego przepisu określony został w art. 53 § 2 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=D8B9E39439C56A66A90B69ABA1F1D418?id=166935]prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi[/link], zgodnie z którym skargę wnosi się w terminie 30 dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie 60 dni od dnia wniesienia wezwania do usunięcia naruszenia prawa.

Nie można instytucji wezwania, o której mowa w art. 101 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, traktować jako czynności niewywołującej żadnych skutków prawnych, która może być powtarzana wielokrotnie bez ograniczeń. Przyjęcie takiego poglądu pozbawiałoby takie działanie znaczenia prawnego, byłoby zaprzeczeniem jego istoty i powodowałoby destabilizację obrotu prawnego, zamiast poprawić jego bezpieczeństwo.

Takie rozumienie wezwania stawiałoby wnoszących skargi – na podstawie przepisów przewidujących skierowanie wezwania do usunięcia naruszenia prawa – w pozycji bardziej uprzywilejowanej niż inne podmioty wnoszące skargi na podstawie innych przepisów. Ilekroć ustawodawca mówi w przepisach prawnych o środkach odwoławczych, ma na myśli prawo określonego podmiotu do jednokrotnego wniesienia danego środka od danego aktu administracyjnego.

Traktując wezwanie do usunięcia naruszenia jako surogat środka odwoławczego, nie ma jednocześnie podstaw, by je traktować inaczej, niż określają to przepisy w stosunku do klasycznych środków odwoławczych w administracyjnym postępowaniu jurysdykcyjnym. Przyjęcie odmiennego poglądu byłoby sprzeczne z konstytucyjną zasadą równości wszystkich podmiotów wobec prawa.

[b]Tak postanowił Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie w wyroku z 25 czerwca 2010 r., II SA/Sz 523/10[/b]

[srodtytul]Jaki jest problem[/srodtytul]

Pozostało jeszcze 95% artykułu
Spadki i darowizny
Jak długo można żądać zachowku? Prawo jasno wskazuje termin przedawnienia
Prawo w Polsce
Ślub Kingi Dudy w Pałacu Prezydenckim. Watchdog pyta o koszty, ale studzi emocje
Zawody prawnicze
„Sądy przekazały sprawy radcom”. Dziekan ORA o skutkach protestu adwokatów
Konsumenci
Tysiąc frankowiczów wygrywa z mBankiem. Prawomocny wyrok w głośnej sprawie
W sądzie i w urzędzie
Od 1 lipca nowości w aplikacji mObywatel. Oto, jakie usługi wprowadzono