Reklama
Rozwiń
Reklama

Uszlachetniacze opodatkowane jak paliwa

Uszlachetniacze do paliw należy opodatkować akcyzą. Zgodnie z orzecznictwem Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości trzeba je traktować tak jak paliwa silnikowe, mimo że same nie mogą służyć do napędu pojazdów

Aktualizacja: 26.07.2010 04:58 Publikacja: 26.07.2010 03:00

Uszlachetniacze opodatkowane jak paliwa

Foto: Fotorzepa, Michał Walczak Michał Walczak

Red

[b]Tak orzekł WSA w Warszawie 25 czerwca 2010 r. (III SA/Wa 94/10)[/b].

We wniosku o interpretację przepisów podatkowych spółka wskazała, że jest producentem paliw silnikowych i opałowych oraz innych wyrobów energetycznych, pochodzących głównie z przerobu ropy naftowej.

Do produkowanych paliw silnikowych dodaje tzw. uszlachetniacze, czyli dodatki lub domieszki, objęte kodem CN 3811 90 00, które powodują polepszenie parametrów tych paliw. Spółka kupuje je od kontrahentów krajowych i unijnych a następnie wprowadza do składów podatkowych należących do niej lub do innych firm z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy lub poza tą procedurą.

Pytała: czy prawidłowe jest jej stanowisko, że stawka podatku akcyzowego dla uszlachetniaczy wynosi 0 zł, i to także gdy są dodawane do paliw silnikowych w rozumieniu art. 86 ust. 2 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=BD7ACCCD028F19F7FF7BCEB1BBB59DCE?id=296270]ustawy o podatku akcyzowym[/link]?

Organ podatkowy stwierdził, że nie. W jego ocenie do uszlachetniaczy należy stosować stawkę określoną w art. 89 ust. 1 pkt 14, bo sformułowanie „paliwa silnikowe” użyte w tym przepisie dotyczy również wyrobów, które same w sobie nie mogą być paliwem silnikowym, lecz mogą być składnikiem tego paliwa.

Reklama
Reklama

Sąd oddalił skargę na tę interpretację. Jego zdaniem regulacje przywołane przez organ są zgodne z treścią dyrektyw 2003/96 z 7 października 2003 r. i 92/81/ EWG z 19 października 1992 r.

Dyrektywy zostały prawidłowo wdrożone do polskich przepisów, dlatego wskazówek interpretacyjnych można poszukiwać w orzecznictwie ETS. [b]W wyroku z 18 grudnia 2008 r. (sprawa C-517/07) Trybunał uznał, że uszlachetniacze oznaczone kodem CN 3811 90 00 należy traktować tak jak paliwa.[/b]

[i]Autor jest członkiem Zespołu Zarządzania Wiedzą Podatkową firmy Deloitte[/i]

[ramka][b]Komentuje Łukasz Janiga, starszy konsultant w Dziale Doradztwa Podatkowego firmy Deloitte (biuro w Krakowie)[/b]

Jak słusznie zauważył WSA, kwestia objęcia dodatków (uszlachetniaczy) do paliw silnikowych wspólnotowym systemem podatku akcyzowego była już interpretowana przez Europejski Trybunał Sprawiedliwości w wyroku w sprawie Afton Chemical (C-517/07). Jednakże w mojej ocenie sąd, rozpatrując tę sprawę w sposób nieprawidłowy, oparł w całości swoje orzeczenie na treści tego wyroku.

Wbrew twierdzeniu WSA w Warszawie regulacje krajowe, stanowiące istotę sporu rozstrzyganego przez ten sąd, nie odzwierciedlają prawidłowo treści unijnych dyrektyw. Ustawodawca, definiując w art. 86 ust. 2 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=38EC6D66F4A8C2AFF72274C64DEC0600?id=296270]ustawy akcyzowej[/link] pojęcie paliw silnikowych, transponował do ustawy wyłącznie art. 2 ust. 2 dyrektywy 92/81 i art. 2 ust. 3 akapit pierwszy dyrektywy 2003/96.

Reklama
Reklama

Wskazana definicja paliw silnikowych nie obejmuje zatem, jak w dyrektywach, wszelkich produktów przeznaczonych do wykorzystania, oferowanych na sprzedaż lub wykorzystywanych jako paliwo silnikowe lub jako dodatek bądź rozcieńczalnik do paliw silnikowych.

W związku z tym, zgodnie z ustawą akcyzową, paliwami silnikowymi są wyłącznie wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe. Przepisy polskiej ustawy są więc bardziej liberalne, ponieważ wyraźnie ograniczają określony w dyrektywach zakres pojęcia paliwa silnikowego.

Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem sądów krajowych i ETS w razie konfliktu między podatnikiem a organem podatkowym prawo do odwołania się do postanowień dyrektywy ma wyłącznie podatnik, a nie państwo.

Bezpośredni skutek dyrektywy przyjmuje się wyłącznie w zakresie, w jakim jej przepisy określają prawa przysługujące podatnikom (wyrok ETS w sprawie 8/81). Proeuropejska wykładnia prawa nie powinna być stosowana, gdy będzie to prowadziło do rezultatów sprzecznych z efektami wykładni językowej i skutkowało niedopuszczalną wykładnią contra legem[b] (tak wyrok NSA z 23 marca 2009 r., I FPS 6/08).[/b]

Szczegółowa analiza wyroku ETS, na który powołał się WSA w Warszawie w uzasadnieniu komentowanego wyroku, prowadzi, moim zdaniem, do wniosku, że definicja paliwa silnikowego z ustawy akcyzowej nie obejmuje dodatków (uszlachetniaczy) do paliw silnikowych.

Zgodnie ze stanowiskiem ETS dodatki, których dotyczyła rozpatrywana sprawa, były przeznaczone do tego, aby dodawać je do paliw silnikowych i używać jako składnika tych paliw. Trybunał jednak stwierdził: takie ich zastosowanie nie powoduje, że można przyjąć, że są one przeznaczone do wykorzystania, oferowane na sprzedaż lub wykorzystywane jako paliwa silnikowe.[/ramka]

[b]Tak orzekł WSA w Warszawie 25 czerwca 2010 r. (III SA/Wa 94/10)[/b].

We wniosku o interpretację przepisów podatkowych spółka wskazała, że jest producentem paliw silnikowych i opałowych oraz innych wyrobów energetycznych, pochodzących głównie z przerobu ropy naftowej.

Pozostało jeszcze 94% artykułu
Reklama
Sądy i trybunały
Waldemar Żurek ujawnia projekt reformy KRS. Liczy na poparcie prezydenta
Materiał Promocyjny
Aneta Grzegorzewska, Gedeon Richter: Leki generyczne też mogą być innowacyjne
Nieruchomości
Można już składać wnioski o bon ciepłowniczy. Ile wynosi i komu przysługuje?
Służby mundurowe
W 2026 roku wojsko wezwie nawet 235 tys. osób. Kto jest na liście?
Nieruchomości
Przełom w sprawie działki pod CPK. Co skłoniło Piotra Wielgomasa do jej zwrotu
Materiał Promocyjny
Osiedle Zdrój – zielona inwestycja w sercu Milanówka i… Polski
Nieruchomości
Rząd kończy z patologiami w spółdzielniach mieszkaniowych. Oto, co chce zmienić
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama