Tak stało się w Sandomierzu, gdzie ustanowienia strefy pieszych domagali się sami mieszkańcy. Ochrona Starego Miasta przed nadmiernym ruchem samochodowym znalazła się również w programie rozwoju Sandomierza.
– Zakaz ruchu i postoju pojazdów na rynku miał obowiązywać sezonowo od kwietnia do września, gdy jest najwięcej turystów. Otwarte dla ruchu pozostawały wszystkie okoliczne ulice – mówi radca prawny Bernadetta Marek-Fołta, reprezentująca Gminę Miejską Sandomierz podczas rozprawy w NSA.
Ale gdy starosta zatwierdził zmiany zaproponowane przez burmistrza, zaprotestowało kilku mieszkańców sąsiednich ulic. W wyniku ich odwołania Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Kielcach uchyliło decyzję starosty umarzającą postępowanie w tej sprawie i wprowadziło zmiany w projekcie organizacji ruchu w obrębie Starego Miasta. Polegały one na wyeliminowaniu ograniczeń ruchu pojazdów osób niepełnosprawnych.
[srodtytul]Bez interesu prawnego[/srodtytul]
Gmina Miejska Sandomierz wystąpiła do Kolegium o unieważnienie tej decyzji, a kiedy odmówiło ono wszczęcia postępowania, złożyła skargę do WSA w Kielcach. Uznała za błędny pogląd, że nie ma interesu prawnego do wszczęcia postępowania w sprawie stwierdzenia nieważności decyzji dotyczącej organizacji ruchu na ulicach stanowiących jej własność. Nie znalazło to jednak akceptacji Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Sąd przypomniał, że zgodnie z [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=BB77508A9184F856611DECFCEFFE607D?id=184778]ustawą z 1985 r. o drogach publicznych[/link] zarządcą drogi należącej do gminy jest wójt (burmistrz, prezydent miasta). Z kolei na podstawie ustawy – Prawo o ruchu drogowym organem zarządzającym ruchem na drodze jest starosta. To jemu właśnie wójt (burmistrz, prezydent miasta) przedkłada do zatwierdzenia projekt organizacji ruchu. A jeśli składa go inny podmiot, opiniuje go. Są to działania ze sfery administracji publicznej, bez związku z własnością dróg.
NSA oddalił skargę kasacyjną [b](sygn. I OSK 1660/09)[/b]. Z przytoczonych w niej przepisów i zarzutów nie wynika, aby Gmina Miejska Sandomierz mogła mieć interes prawny we wszczęciu postępowania nadzorczego o stwierdzenie nieważności decyzji Kolegium wprowadzającej zmiany do projektu organizacji ruchu drogowego.