Opłatę planistyczną uchwala rada gminy

Burmistrz nie ma prawa ustalać wysokości opłaty wynikającej ze wzrostu wartości nieruchomości w wyniku uchwalenia lub zmiany planu zagospodarowania przestrzennego. Prawo to przysługuje radzie

Aktualizacja: 15.10.2010 04:30 Publikacja: 15.10.2010 03:00

Opłatę planistyczną uchwala rada gminy

Foto: ROL

[b]Tak postanowił Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku w wyroku z 2 września 2010 r., II SA/Bk 458/10[/b]

[srodtytul]Jaki jest problem[/srodtytul]

Burmistrz wydał zarządzenie w sprawie pobrania jednorazowej opłaty z tytułu wzrostu wartości nieruchomości. P.D. wezwał burmistrza do usunięcia naruszenia prawa poprzez uchylenie zarządzenia jako niezgodnego z prawem, wskazując, że stawka oprocentowana opłaty z tytułu wzrostu wartości nieruchomości może być ustanowiona wyłącznie w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego uchwalonym przez radę gminy. Sprawą ostatecznie zajął się sąd.

[srodtytul]Skąd to rozstrzygnięcie[/srodtytul]

WSA przypomniał, że z [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=64056CE8B164F8712D8267D632BE465F?id=169354]ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym[/link] wynika, że jeżeli w związku z uchwaleniem planu miejscowego albo jego zmianą wartość nieruchomości wzrosła, a właściciel lub użytkownik wieczysty zbywa tę nieruchomość, wójt, burmistrz albo prezydent miasta pobiera jednorazową opłatę ustaloną w tym planie, określoną w stosunku procentowym do wzrostu wartości nieruchomości.

Opłata ta jest dochodem własnym gminy. Wysokość opłaty nie może być wyższa niż 30 proc. wzrostu wartości nieruchomości.

W razie braku planu miejscowego, w przypadku gdy wydawane są decyzje o warunkach zabudowy, „odpowiednie stosowanie” art. 36 i 37 prowadzi do wyłączenia stosowania art. 36 ust. 4 oraz art. 37 ust. 6 i 7 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym z uwagi na brak podstaw prawnych zarówno do uchwalania stawek procentowych opłaty od wzrostu wartości nieruchomości przez radę gminy w odrębnej uchwale, jak i do naliczania takiej opłaty i związanego z tym ustalenia wysokości stawki przez organ wykonawczy gminy.

A zatem zaskarżone zarządzenie jest nieważne, albowiem zostało wydane przez burmistrza bez podstawy prawnej. Kompetencja do określenia wysokości opłaty wynikającej ze wzrostu wartości nieruchomości w wyniku uchwalenia lub zmiany planu zagospodarowania przestrzennego została w ustawie przekazana radzie gminy.

[b]Niedopuszczalne jest zatem, aby stawkę takiej opłaty określał organ wykonawczy gminy. Prowadziłoby to do przerzucenia kompetencji przyznanej przez ustawodawcę organowi uchwałodawczemu gminy na organ wykonawczy.[/b]

Przyjęciu takiej wykładni, zdaniem WSA, sprzeciwia się rodzaj uregulowania nakładającego na obywatela obowiązek o charakterze pieniężnym.

Przyznanie zatem organowi wykonawczemu (burmistrzowi) kompetencji do określenia stawki opłaty, stanowiącej obciążenie finansowe, prowadziłoby do sytuacji, w której zarządzenie to stałoby się aktem prawotwórczym, jak to ma miejsce w przypadku uchwały rady gminy.

Tymczasem nakładanie podatków, innych danin publicznych, określanie podmiotów, przedmiotów opodatkowania i stawek podatkowych, a także zasad przyznawania ulg i umorzeń oraz kategorii podmiotów zwolnionych od podatków następuje w drodze ustawy.

Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Prawo dla Ciebie
PiS wygrywa w Sądzie Najwyższym. Uchwała PKW o rozliczeniu kampanii uchylona
W sądzie i w urzędzie
Już za trzy tygodnie list polecony z urzędu przyjdzie on-line
Dane osobowe
Rekord wyłudzeń kredytów. Eksperci ostrzegają: będzie jeszcze więcej
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawnicy
Ewa Wrzosek musi odejść. Uderzyła publicznie w ministra Bodnara