Rozprawa przed Naczelnym Sądem Administracyjnym pozwoliła odpowiedzieć dlaczego (Sygnatura akt II GSK 812/10).
Modernizację obwodnicy Grudziądza zakończono w 2009 r., ale wyprowadzenie całego ruchu tranzytowego za miasto – główny cel jej wybudowania – okazało się niemożliwe. Drogi krajowe nr 5 i 16 biegną nadal przez miasto.
Dane w wykazie
Zgodnie z rozporządzeniami ministra infrastruktury z 2005, 2010 i 2011 r. i wykazami dróg krajowych i wojewódzkich, po których mogą się poruszać pojazdy o dopuszczalnym nacisku osi napędowej do 11,5 t oraz do 10 t na pozostałych, niewymienionych tam drogach, obowiązuje norma do 8 t. Drogi krajowe nr 5 i 16 są w wykazie. Ulicy Droga Łąkowa, stanowiącej fragment obwodnicy, w nim nie ma. Jeszcze w 2002 r. została zaliczona do dróg gminnych. Przeważająca większość tirów, w których nacisk na oś przekracza 8 ton, nie może więc korzystać z obwodnicy.
– Mimo to jest ona oznakowana jako tranzyt dla samochodów ciężarowych omijających centrum Grudziądza – mówi Zenon Dobromilski, właściciel Przedsiębiorstwa Produkcyjno-Usługowego Wood-Land w Kwidzynie. – Lepiej zresztą, żeby samochód z toną drewna objechał miasto obwodnicą, zamiast lawirować po ulicach.
Mieszkańcy żądają budowy obwodnic i wyprowadzenia tirów z miejskich ulic