Tak orzekł WSA w Łodzi 4 października 2011 (III SA/Łd 686/11).
Skarżący nabył wewnątrzwspólnotowo pojazd marki Toyota Hiace, który został zarejestrowany w Polsce jako samochód ciężarowy. Zaklasyfikowanie go do pojazdów ciężarowych wywołało wątpliwości organów celnych. Ustalono, że ma on przestrzeń przeznaczoną do transportu zarówno osób, jak i towarów. W pojeździe są dwa rzędy siedzeń wyposażonych w pasy bezpieczeństwa, panele okienne po obu stronach wzdłuż przestrzeni dla pasażerów oraz szyberdach.
Tylna część samochodu jest natomiast przestrzenią ładunkową, oddzieloną od części pasażerskiej ścianką działową, bez tapicerki i innych elementów wyposażenia. W związku z tym organy uznały, że pojazd w zasadniczym stopniu przeznaczony jest do przewozu osób, podlega więc obowiązkowi podatkowemu w akcyzie na podstawie art. 80 ustawy akcyzowej z 2004 r.
Sąd uchylił zaskarżoną decyzję. Zgodnie z art. 3 ust. 2 przywołanej ustawy do celów poboru podatku w przypadku dostawy i nabycia wewnątrzwspólnotowego stosuje się klasyfikację wyrobów akcyzowych na podstawie nomenklatury scalonej CN. Organy zaklasyfikowały sporny pojazd do kodu CN 8703 (samochody i inne pojazdy mechaniczne przeznaczone zasadniczo do przewozu osób). W opinii sądu ma on elementy, które pozwalałyby zaklasyfikować go do pozycji CN 8704 (pojazdy mechaniczne do przewozu towarów).
Chodzi o część ładunkową charakterystyczną dla samochodów ciężarowych. Wynika stąd, że nie można jednoznacznie stwierdzić, czy dany pojazd przeznaczony jest zasadniczo do przewozu osób, czy też towarów. W związku z tym sąd polecił organom przeprowadzenie ponownego postępowania dowodowego mającego na celu określenie, czy nabyty przez skarżącego samochód jest opodatkowany.