Sporna o klasyfikacja pojazdu dla celów akcyzy

Jeżeli samochód ma cechy zarówno auta osobowego, jak i ciężarowego, to nie można jednoznacznie stwierdzić, czy podlega podatkowi akcyzowemu

Publikacja: 07.11.2011 07:23

Sporna o klasyfikacja pojazdu dla celów akcyzy

Foto: Rzeczpospolita

Red

Tak orzekł WSA w Łodzi 4 października 2011 (III SA/Łd 686/11).

Skarżący nabył wewnątrzwspólnotowo pojazd marki Toyota Hiace, który został zarejestrowany w Polsce jako samochód ciężarowy. Zaklasyfikowanie go do pojazdów ciężarowych wywołało wątpliwości organów celnych. Ustalono, że ma on przestrzeń przeznaczoną do transportu zarówno osób, jak i towarów. W pojeździe są dwa rzędy siedzeń wyposażonych w pasy bezpieczeństwa, panele okienne po obu stronach wzdłuż przestrzeni dla pasażerów oraz szyberdach.

Tylna część samochodu jest natomiast przestrzenią ładunkową, oddzieloną od części pasażerskiej ścianką działową, bez tapicerki i innych elementów wyposażenia. W związku z tym organy uznały, że pojazd w zasadniczym stopniu przeznaczony jest do przewozu osób, podlega więc obowiązkowi podatkowemu w akcyzie na podstawie art. 80 ustawy akcyzowej z 2004 r.

Sąd uchylił zaskarżoną decyzję. Zgodnie z art. 3 ust. 2 przywołanej ustawy do celów poboru podatku w przypadku dostawy i nabycia wewnątrzwspólnotowego stosuje się klasyfikację wyrobów akcyzowych na podstawie nomenklatury scalonej CN. Organy zaklasyfikowały sporny pojazd do kodu CN 8703 (samochody i inne pojazdy mechaniczne przeznaczone zasadniczo do przewozu osób). W opinii sądu ma on elementy, które pozwalałyby zaklasyfikować go do pozycji CN 8704 (pojazdy mechaniczne do przewozu towarów).

Chodzi o część ładunkową charakterystyczną dla samochodów ciężarowych. Wynika stąd, że nie można jednoznacznie stwierdzić, czy dany pojazd przeznaczony jest zasadniczo do przewozu osób, czy też towarów. W związku z tym sąd polecił organom przeprowadzenie ponownego postępowania dowodowego mającego na celu określenie, czy nabyty przez skarżącego samochód jest opodatkowany.

—Krzysztof Węgrzyn współpracownik Zespołu Zarządzania Wiedzą Podatkową firmy Deloitte

Komentuje Tomasz Tochowicz, menedżer w Dziale Doradztwa Podatkowego firmy Deloitte (biuro w Warszawie)

Zakwalifikowanie samochodu do kategorii pojazdów „do przewozu osób” lub „do przewozu towarów” zwykle nie budzi wątpliwości, ale wyjątkiem są np. samochody typu pick-up, van lub SUV, mające dużą przestrzeń ładunkową i pozwalające jednocześnie na przewóz osób w warunkach typowych dla samochodów osobowych.

W opisanym przypadku sąd, dostrzegając w modelu Hiace cechy zarówno pojazdu ciężarowego, jak i osobowego, zalecił organom przeprowadzenie dodatkowego postępowania wyjaśniającego. Niestety, treść pozycji Nomenklatury Scalonej 8703 (pojazdy do przewozu osób) i 8704 (do przewozu towarów) nie zawiera kryteriów, które pozwalają jednoznacznie rozgraniczyć oba typy samochodów.

Jednak posiłkując się notami wyjaśniającymi, można wskazać kilka cech właściwych dla samochodów do przewozu towarów. Pojazdy takie mają oddzieloną część tylną lub otwartą naczepę, normalnie wykorzystywaną do transportu towarów, opcjonalnie wyposażoną w tylne siedzenia-ławki składane płasko lub na boki w celu umożliwienia pełnego wykorzystania przestrzeni do transportu towarów.

W części ładunkowej nie może być pasów bezpieczeństwa, punktów ich mocowania ani wyposażenia właściwego dla pojazdów przeznaczonych dla pasażerów (jak: poduszki powietrzne, dywaniki, oświetlenie, popielniczki). Pojazdy do przewozu towarów w części ładunkowej nie mogą mieć okien, a konstrukcja drzwi powinna ułatwiać załadunek i rozładunek towarów.

Kabina pasażerska i część ładunkowa powinny być rozdzielone przegrodą zamontowaną na stałe. Zatem w praktyce nawet ten sam model samochodu może być różnie zaklasyfikowany w zależności od wyposażenia. Wątpliwości pojawiają się szczególnie w przypadku pojazdów luksusowo wyposażonych w części pasażerskiej.

Celnicy wówczas upewniają się, czy część ładunkowa spełnia wskazane wyżej kryteria,np. poszukują miejsc przewidzianych do montażu pasów bezpieczeństwa. Zlecone przez sąd dodatkowe postępowanie dowodowe organów celnych prawdopodobnie zmierzać będzie w tym kierunku.

Sprowadzenie do Polski samochodu osobowego skutkuje obowiązkiem zapłaty podatku akcyzowego w wysokości 3,1 proc.  od wartości pojazdu (jeśli pojemność silnika jest niższa niż 2000 cm sześc.) lub 18,6 proc. (jeśli pojemność silnika jest wyższa niż 2000 cm sześc.). Samochody do przewozu towarów nie są obciążone akcyzą.

W przypadku importu cło od samochodów osobowych (wszystkich) wynosi 10 proc., a od samochodów ciężarowych 10 lub 22 proc. w zależności od rodzaju i pojemności silnika. Zatem spór o klasyfikację towarową sprowadzonego samochodu zwykle ma konkretny wymiar finansowy.

Tak orzekł WSA w Łodzi 4 października 2011 (III SA/Łd 686/11).

Skarżący nabył wewnątrzwspólnotowo pojazd marki Toyota Hiace, który został zarejestrowany w Polsce jako samochód ciężarowy. Zaklasyfikowanie go do pojazdów ciężarowych wywołało wątpliwości organów celnych. Ustalono, że ma on przestrzeń przeznaczoną do transportu zarówno osób, jak i towarów. W pojeździe są dwa rzędy siedzeń wyposażonych w pasy bezpieczeństwa, panele okienne po obu stronach wzdłuż przestrzeni dla pasażerów oraz szyberdach.

Pozostało 88% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów