Z treści art. 7 ust. 1 dyrektywy 69/335 w brzmieniu nadanym dyrektywą 85/303 należy wywodzić, że państwa członkowskie niezależnie od daty przystąpienia do Unii Europejskiej obowiązane były do zwolnienia z podatku kapitałowego (PCC) obligatoryjnie czynności restrukturyzacyjnych wskazanych w art. 7 ust. 1b dyrektywy 69/335 w brzmieniu nadanym dyrektywą 73/80.
[b]Tak orzekł WSA w Warszawie 22 lutego 2010 r. (III SA/ Wa 1601/09).[/b]
Spółka przed 1 stycznia 2009 r. podwyższyła kapitał zakładowy (poprzez wniesienie aportem zorganizowanej części przedsiębiorstwa). W związku z tym od zmiany umowy spółki zapłaciła [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=0788FC199FF9D8FB3843C5D634417688?id=185384]podatek od czynności cywilnoprawnych[/link] (PCC).
Następnie złożyła wniosek o stwierdzenie nadpłaty w PCC, twierdząc, że wniesienie aportem części majątku stanowiącej zorganizowaną część przedsiębiorstwa powinno być zwolnione z PCC na podstawie przepisów dyrektywy 69/335.
Organy podatkowe nie zgodziły się z tym. Uznały, że wskazane przez spółkę zwolnienie, wynikające z dyrektywy w brzmieniu, jakie nadała jej dyrektywa 73/80, nie ma zastosowania w tej sprawie, bo w momencie wejścia dyrektywy w życie Polska nie była jeszcze członkiem Unii Europejskiej, a w chwili akcesji dyrektywa 73/80 już nie obowiązywała.