[b]Pytanie prejudycjalne w tej sprawie zadał Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w postanowieniu z 15 marca (sygn. I SA/Gl 731//09).[/b]
[b]Ma wątpliwości, czy Polska, wprowadzając w latach 2007 – 2008 podatek od czynności cywilnoprawnych na pożyczki od udziałowców, nie naruszyła prawa wspólnotowego.[/b]
Przypomnijmy, że 1 stycznia 2007 r. polski ustawodawca uchylił art. 9 pkt 10 lit. h [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=9C63AB8F4D537558525CA831328BE9FB?id=185384]ustawy o PCC[/link], który zawierał zwolnienie dla takich pożyczek. W ten sposób pogorszył sytuację podatników, bo gdy Polska weszła do Unii Europejskiej, z tego obciążenia zrezygnowano.
– Celem tzw. dyrektywy kapitałowej jest zniesienie obciążeń ograniczających swobodny przepływ kapitału między państwami członkowskimi – mówi Tomasz Konik, doradca podatkowy w Deloitte, reprezentujący podatnika w tej sprawie. – Polska ten cel zrealizowała, znosząc z dniem akcesji podatek kapitałowy od pożyczek udzielanych spółkom przez ich udziałowców. Ponowne jego wprowadzenie 1 stycznia 2007 r. budzi wątpliwości co do zgodności z dyrektywą kapitałową, która pozwalała pobierać państwom członkowskim podatek kapitałowy według tzw. zasady kontynuacji. Mógł on funkcjonować w państwach, które pobierały go 1 lipca 1984 r. Polska raz rezygnując z tego podatku i wprowadzając go ponownie, postąpiła niezgodnie z tą zasadą.
Te wątpliwości co do zgodności polskich przepisów z prawem wspólnotowym spowodowały, że WSA w Gliwicach zdecydował się zawiesić postępowanie i skierować pytanie prejudycjalne do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.