Reklama

Dla sponsorów medal medalowi nierówny

Marek Plawgo dostanie od sponsora tylko część pieniędzy, bo startował w zawodach juniorów, a nie seniorów

Publikacja: 27.02.2009 06:50

Marek Plawgo

Marek Plawgo

Foto: Fotorzepa, Roman Bosiacki

Wykładając nie do końca precyzyjną umowę sponsoringową, warszawski Sąd Apelacyjny uznał, że nie można traktować zawodów młodzieżowych jak seniorskich. Celem takiej umowy są korzyści marketingowe sponsora, a ich źródłem są głównie seniorzy. Z żądanych 460 tys. zł – których Zepter w ogóle odmawiał – zasądził połowę.

Działająca jako agent Marka Plawgi spółka Galposter zawarła w 2001 r. z Zepterem umowę o sponsorowanie w zamian za jego uczestnictwo w przedsięwzięciach promocyjnych. Biegacz otrzymywał miesięczne stypendium 1000 euro, które miało być podwyższone np. za zdobycie medalu, od olimpiady poczynając, a na złocie na mistrzostwach Polski kończąc.

Nie rozróżniono jednak, o jaki rodzaj mistrzostw chodzi, nie było słowa o hali czy juniorach. Tymczasem Plawgo zdobył dwa złote medale na halowych mistrzostwach Europy w Wiedniu w marcu 2002 r. oraz dwa razy złoto na Młodzieżowych Mistrzostwach Europy w Bydgoszczy w 2003 r.

Zepter odmówił zapłaty za nie premii, wskazując, że Plawgo był postrzegany jako wybitny płotkarz, niejako więc z natury rzeczy w kontrakcie chodziło tylko o mistrzostwa na powietrzu.

Sąd I instancji przyznał zawodnikowi gratyfikację za osiągnięcia halowe, ale odmówił za ME juniorów. Interpretując umowę, wskazał, że Zepter zainteresowany był poważnymi sukcesami, a nawet największe imprezy juniorów nie cieszą się taką popularnością jak seniorów.

Reklama
Reklama

Pełnomocnik Galpostera Paweł Maniewski przekonywał Sąd Apelacyjny, że Plawgo jeszcze przez trzy lata od podpisania umowy był w wieku juniorów, a tylko wybitne osiągnięcia pozwalały mu brać udział w mistrzostwach seniorów. – Właśnie dlatego, że mógł startować jak senior, zaproponowano mu sponsorowanie – replikowała pełnomocnik Zeptera Mariola Sapalska. – Sponsoring nie jest umową mecenatu i dotyczą go reguły rynku, gdyby więc spółka płaciła wysokie bonusy za mało prestiżowe osiągnięcia (jak juniorów), to wręcz mogłaby narazić się na zarzut niegospodarności.

[b]SA przychylił się do tej argumentacji (sygn. I ACa 951/08)[/b]. W uzasadnieniu sędzia Beata Kozłowska powiedziała, że same strony, ale i np. prasa sportowa, gdy piszą „mistrzostwa", mają zwykle na myśli seniorów, a w wypadku imprez dla młodszych zawodników dodają „juniorów".

Wyrok jest prawomocny.

Wykładając nie do końca precyzyjną umowę sponsoringową, warszawski Sąd Apelacyjny uznał, że nie można traktować zawodów młodzieżowych jak seniorskich. Celem takiej umowy są korzyści marketingowe sponsora, a ich źródłem są głównie seniorzy. Z żądanych 460 tys. zł – których Zepter w ogóle odmawiał – zasądził połowę.

Działająca jako agent Marka Plawgi spółka Galposter zawarła w 2001 r. z Zepterem umowę o sponsorowanie w zamian za jego uczestnictwo w przedsięwzięciach promocyjnych. Biegacz otrzymywał miesięczne stypendium 1000 euro, które miało być podwyższone np. za zdobycie medalu, od olimpiady poczynając, a na złocie na mistrzostwach Polski kończąc.

Reklama
Sądy i trybunały
Uchylenie immunitetu Małgorzaty Manowskiej zablokowane. Brakuje podpisu Dariusza Barskiego
Materiał Promocyjny
UltraGrip Performance 3 wyznacza nowy standard w swojej klasie
Oświata i nauczyciele
Uczniowie i nauczyciele alarmują w sprawie tzw. godzin basiowych. „To tykająca bomba”
Dane osobowe
Chciał usunięcia danych z policyjnego rejestru, by dostać pracę. Wyrok NSA
Sądy i trybunały
Sędziowie nie chcą odchodzić „na emeryturę”. KRS częściej odmawia niż się zgadza
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Dane osobowe
Kto odpowiada za wyciek danych osobowych pacjenta? Zapadł precedensowy wyrok
Materiał Promocyjny
Prawnik 4.0 – AI, LegalTech, dane w codziennej praktyce
Reklama
Reklama