[b]Tak wynika z wyroku NSA z 13 marca 2009 r. (I FSK 99/08).[/b]
Spółka prowadząca działalność w zakresie produkcji i handlu ponosiła koszty związane z reklamą swoich towarów i reprezentacją firmy. Pytała, czy może odliczyć VAT od wydatków na reklamę, których kwota przekracza 0,25 proc. przychodu. Do
31 grudnia 2006 r. wydatki na reklamę ponad ten limit nie były kosztem uzyskania przychodu. Zdaniem spółki art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, odmawiający prawa do odliczenia VAT od towarów i usług w sytuacji gdy poniesione wydatki nie mogłyby być zaliczone do kosztów podatkowych, nie miał w tym wypadku zastosowania. Organ podatkowy uznał to stanowisko za nieprawidłowe.
WSA uchylił decyzję organu. Zdaniem sądu podatnik nie ma prawa do odliczenia tylko wtedy, gdy co do zasady dany wydatek nie może być zaliczony do kosztów podatkowych. Sporne wydatki na reklamę niepubliczną co do zasady mogły być zaliczone do takich kosztów, a to wystarczy, aby można było skorzystać z odliczenia. Wprowadzone limity kwotowe ograniczające wysokość kosztów z tego tytułu nie mają dla celów VAT żadnego znaczenia. WSA wskazał ponadto, że art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT narusza wynikającą z VI dyrektywy zasadę neutralności podatku VAT.
Ten pogląd podzielił także NSA, oddalając skargę kasacyjną. Orzekł, że prawo do odliczenia VAT od nabytych towarów i usług nie jest ograniczone na podstawie art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT z tego względu, że poniesione wydatki nie mogły być w pełni zaliczone do kosztów podatkowych. NSA stanął na stanowisku, że sporny przepis jest zgodny z prawem wspólnotowym, w szczególności z klauzulą stałości.