Karolina Kruś, starsza konsultantka w Dziale Doradztwa Podatkowego firmy Deloitte (biuro we Wrocławiu)
Wyrok WSA w Warszawie potwierdził stanowisko prezentowane już w orzecznictwie. Zgodnie z nim zagraniczne fundusze inwestycyjne powinny korzystać ze zwolnienia podmiotowego przewidzianego w art. 6 ust. 1 pkt 10 ustawy o CIT (także w stanie prawnym obowiązującym do końca 2010 r.).
Dotychczas kwestią sporną pomiędzy podatnikami a organami podatkowymi była możliwość uznania, że zagraniczne fundusze inwestycyjne tworzone na podstawie właściwych przepisów innych niż Polska krajów Unii Europejskiej mogą być objęte tym zwolnieniem, podobnie jak fundusze inwestycyjne tworzone na podstawie ustawy o funduszach inwestycyjnych.
Organy podatkowe odmawiały prawa do zwolnienia, określonego w art. 6 ust. 1 pkt 10 ustawy o CIT, nawet spółkom podlegającym w krajach swojej siedziby takim samym zasadom działania jak fundusze inwestycyjne w Polsce. Twierdziły, że podlegają ustawie o funduszach inwestycyjnych wyłącznie w zakresie działalności prowadzonej w Polsce. Nie można ich jednak uznać za fundusze inwestycyjne w rozumieniu tej ustawy.
Mając na uwadze m.in. traktatowe zasady dotyczące swobody przepływu kapitału, swobody przedsiębiorczości i niedyskryminacji odnoszące się do wszystkich podmiotów podejmujących działalność gospodarczą w krajach UE, nie można się zgodzić z takim podejściem organów podatkowych.
Zasady powoływania, funkcjonowania i kontroli podmiotów zbiorowego inwestowania w papiery wartościowe tworzonych na obszarze UE zostały w jednolity sposób uregulowane w dyrektywach europejskich (2001/107/EC i 2001/108/EC). W konsekwencji kraje członkowskie powinny respektować status wszystkich podmiotów tworzonych zgodnie z zasadami określonymi w tej dyrektywie.