Radni mogą wprowadzać poprawki do budżetu

Rada może wprowadzić poprawki niezwiększające deficytu budżetowego

Publikacja: 07.03.2011 04:20

Radni mogą wprowadzać poprawki do budżetu

Foto: Fotorzepa, Dariusz Gorajski

Gdyby zakładać, że rada może tylko przyjąć przedłożony przez prezydenta miasta projekt w całości lub go w całości odrzucić, jej rola sprowadzałaby się do udzielenia kontrasygnaty – orzekł Naczelny Sąd Administracyjny,oddalając skargę kasacyjną Regionalnej Izby Obrachunkowej w Opolu.

Z projektu budżetu przedłożonego przez prezydenta miasta Rada Miasta Kędzierzyn-Koźle wykreśliła budowę oświetlenia jednej z ulic, wprowadzając budowę oświetlenia na innej ulicy. Obie inwestycje miały kosztować tak samo 120 tys. zł, a zmiana nie zwiększała deficytu w budżecie miasta, mimo to kolegium RIO orzekło o nieważności tej części uchwały i samo ją zmieniło.

Sprawa znalazła się w Wojewódzkim Sądzie Administracyjnym w Opolu, a następnie w NSA (wyrok z 16 lutego 2011 r., sygnatura akt: II GSK 224/10). Zanim doszło do jej rozpatrzenia, oba sądy musiały rozważyć, czy rada gminy (miasta) reprezentowana przez przewodniczącego może wnieść skargę na rozstrzygnięcie nadzorcze. WSA w Opolu i NSA doszły do wniosku, że chociaż z literalnego brzmienia art. 98 ust. 1 i 3 ustawy o samorządzie gminnym wynika, że do złożenia skargi na rozstrzygnięcie nadzorcze uprawniona jest gmina lub związek międzygminny, wolą ustawodawcy było przyznanie tego uprawnienia także organowi gminy, który podjął uchwałę zakwestionowaną przez organ nadzoru. Przemawia za tym wykładnia systemowa u. s. g. Inaczej doszłoby do złamania samodzielności gminy i zamknięcia jej drogi do sądu.

– Nie do zaakceptowania byłaby w tej sprawie teza, że ze skargą mógł wystąpić jedynie prezydent miasta, skoro to właśnie on przygotowywał zmiany w budżecie zakwestionowane przez radę miasta i występował konflikt interesów – powiedziała sędzia Krystyna Czajecka-Szpringer, uzasadniając wyrok NSA.

Przesądzenie o dopuszczalności skargi otworzyło drogę do rozstrzygnięcia zasadniczego sporu. RIO twierdziła, że skoro wyłączne prawo zgłaszania propozycji zmian w uchwale budżetowej w trakcie roku budżetowego ma organ wykonawczy, rada miasta nie może wprowadzać  własnych poprawek wykraczających poza  zakres projektu. W ocenie rady sprowadzałoby to ją do roli podmiotu akceptującego w całości  bądź odmawiającego akceptacji przedłożonego projektu.

WSA w Opolu oraz NSA przyznały rację radzie miasta. Zgodnie z przepisami ustaw samorządowych oraz ustawy o finansach publicznych rada gminy (miasta) nie może wprowadzać w projekcie uchwały budżetowej zmian  powodujących zmniejszenie dochodów lub zwiększenie wydatków i deficytu budżetowego. Nowe zadanie wprowadzone przez RM Kędzierzyna-Koźla nie spowodowało jednak zwiększenia deficytu. Nie oznacza to też, że rada ma obowiązek uchwalania budżetu lub jego zmiany w wersji przedstawionej przez organ wykonawczy.

Andrzej K. Piasecki - profesor, kierownik Katedry Samorządu Terytorialnego na Uniwersytecie Jagiellońskim

Sprawa ta to kolejny przykład prób ograniczenia kontrolnej i kreacyjnej roli organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego w procesie konstruowania budżetu. Zresztą dotyczy to nie tylko budżetu, ponieważ od lat przepisy oraz praktyka polityczna osłabiają pozycję radnych, wzmacniając tym samym organ wykonawczy. Niedobrze, że w te tendencje wpisuje się również działalność nadzoru finansowego (jakim jest RIO). Jedynie orzecznictwo sądowe może taki proceder powstrzymać. Dlatego z satysfakcją oceniam wyrok NSA.

Sygnatura akt

II GSK 224/10

Gdyby zakładać, że rada może tylko przyjąć przedłożony przez prezydenta miasta projekt w całości lub go w całości odrzucić, jej rola sprowadzałaby się do udzielenia kontrasygnaty – orzekł Naczelny Sąd Administracyjny,oddalając skargę kasacyjną Regionalnej Izby Obrachunkowej w Opolu.

Z projektu budżetu przedłożonego przez prezydenta miasta Rada Miasta Kędzierzyn-Koźle wykreśliła budowę oświetlenia jednej z ulic, wprowadzając budowę oświetlenia na innej ulicy. Obie inwestycje miały kosztować tak samo 120 tys. zł, a zmiana nie zwiększała deficytu w budżecie miasta, mimo to kolegium RIO orzekło o nieważności tej części uchwały i samo ją zmieniło.

Sądy i trybunały
Ważna opinia z TSUE ws. neosędziów. Nie spodoba się wielu polskim prawnikom
Sądy i trybunały
Będzie nowa ustawa o Sądzie Najwyższym. Ujawniamy plany reformy
Matura i egzamin ósmoklasisty
Matura i egzamin ósmoklasisty 2025 z "Rzeczpospolitą" i WSiP
ZUS
Kolejny pomysł zespołu Brzoski: ZUS rozliczy składki za przedsiębiorców
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Prawo w Polsce
Od 1 maja rusza nowy program bezpłatnych badań. Jak z niego skorzystać?
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne