Złożenie oferty jako czyn nieuczciwej konkurencji

Celowe zawyżenie ceny, po to by zaoferować olbrzymi upust i wygrać przetarg, może zostać uznane za czyn nieuczciwej konkurencji

Aktualizacja: 11.04.2011 04:51 Publikacja: 11.04.2011 04:00

Złożenie oferty jako czyn nieuczciwej konkurencji

Foto: Fotorzepa, Pio Piotr Guzik

Szpital ogłosił przetarg na sprzątanie. Oferty oceniał na podstawie trzech kryteriów: ceny (70 proc.), koncepcji wykonania usługi (25 proc.) oraz oferowanego przez przedsiębiorców upustu za możliwość korzystania z szatni, pralni mopów, magazynu i pomieszczenia sanitarnego  szpitala.

Oferty złożyły trzy firmy. Pierwsza chciała 46 tys. zł miesięcznie i oferowała upust w wysokości 1,2 tys. zł. Druga proponowała 50 tys. zł miesięcznie i upust 2,5 tys. zł. Trzecia zaś aż 142 tys. zł i upust w wysokości 100 tys. zł. W efekcie jej cena nie tylko byłaby najniższa (ok. 42 tys. zł miesięcznie), ale też zdobyłaby najwięcej punktów w  kryterium upustu.

Zamawiający uznał, że nie może wybrać tej oferty, gdyż stanowi ona czyn nieuczciwej konkurencji. Krajowa Izba Odwoławcza przyznała mu rację (sygnatura akt: KIO 640/11)

. Zwróciła uwagę, że proponowany upust jest zupełnie oderwany od rzeczywistości.

– Izba podzieliła poglądy zamawiającego, że działaniom odwołującego można przypisać zamiar  takiego skonstruowania ceny oferty, aby wykorzystując kryterium upustu,  mógł zdobyć przewagę konkurencyjną. Tak wysoka kwota upustu – oderwana od faktycznych kosztów zaoszczędzonych, stanowiła jedynie element kalkulacji czysto matematycznej, by uzyskać jak najwyższą ocenę punktową oferty w tym kryterium – uzasadniła wyrok przewodnicząca składu orzekającego Barbara Bettman.

Zauważyła ona, że czynem nieuczciwej konkurencji może być działanie niezgodne z dobrymi obyczajami, jeśli zagraża interesom innych przedsiębiorców.

– Istotne z punktu widzenia prawa konkurencji okoliczności przesądzające w ocenie izby o naganności postępowania stanowiły nieuczciwe manipulowanie ceną oferty, aby otrzymać jak najwyższą punktację w kryterium upust. Działanie takie było szkodliwe, ponieważ zagrażało interesom innych wykonawców. Utrudniało im bowiem dostęp do rynku, mimo że zaoferowali upust cenowy realny i współmierny do uzyskanych korzyści z tytułu nieodpłatnego udostępnienia im środków służących do wykonania usługi – stwierdziła przewodnicząca.

Szpital ogłosił przetarg na sprzątanie. Oferty oceniał na podstawie trzech kryteriów: ceny (70 proc.), koncepcji wykonania usługi (25 proc.) oraz oferowanego przez przedsiębiorców upustu za możliwość korzystania z szatni, pralni mopów, magazynu i pomieszczenia sanitarnego  szpitala.

Oferty złożyły trzy firmy. Pierwsza chciała 46 tys. zł miesięcznie i oferowała upust w wysokości 1,2 tys. zł. Druga proponowała 50 tys. zł miesięcznie i upust 2,5 tys. zł. Trzecia zaś aż 142 tys. zł i upust w wysokości 100 tys. zł. W efekcie jej cena nie tylko byłaby najniższa (ok. 42 tys. zł miesięcznie), ale też zdobyłaby najwięcej punktów w  kryterium upustu.

Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów