Tak wynika z wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 26 kwietnia 2011 (III SA/Wa 2442/10).
Ponadto zdaniem sądu taki poczęstunek należy uznać za przejaw gościnności wykraczający poza główny cel spotkania, jakim jest promocja leków prowadzona wśród osób uprawnionych do przepisywania ich pacjentom.
Argumenty przeciwko
Omawiany wyrok nie zasługuje na aprobatę z dwóch względów. Po pierwsze, pomija dychotomiczny rozdział działań o charakterze reklamowym i reprezentacyjnym, który pozwalał na zaliczanie do kosztów podatkowych wydatków na prowadzenie aktywności marketingowych przez firmy farmaceutyczne w zakresie, w jakim ustawa Prawo farmaceutyczne uznaje określone działania za reklamę produktów leczniczych.
Po drugie, sąd rozstrzygając zagadnienie podatkowe, zinterpretował przepisy prawa farmaceutycznego arbitralnie oceniając, że organizowanie poczęstunku w restauracji jest działaniem wykraczającym poza cel spotkania promocyjnego, co oznacza niezgodność takiego działania z ustawą Prawo farmaceutyczne.
Branżowa specyfika
Firma farmaceutyczna w odniesieniu do wielu oferowanych produktów nie ma możliwości prowadzenia takich działań reklamowych, jak firmy działające w innych branżach. Zakres działalności firm farmaceutycznych jest ściśle regulowany, a aktywności reklamowe i promocyjne – monitorowane przez nadzór farmaceutyczny.