Wojewoda lubelski zakwestionował uchwałę Rady Gminy Dorohusk w sprawie likwidacji przez wygaszenie gimnazjum w Brzeźnie. Radni postanowili, że w roku szkolnym 2011/2012 zaprzestanie ono naboru do pierwszej klasy, a zostanie zlikwidowane 31 sierpnia 2013 r.
Jako przesłankę nieważności uchwały wojewoda wskazał niedopełnienie obowiązku określonego w art. 59 ust. 1 ustawy o systemie oświaty, zgodnie z którym, aby szkoła mogła zostać zlikwidowana, organ prowadzący obowiązany jest poinformować o zamiarze i przyczynach tego rodziców dzieci i właściwego kuratora oświaty co najmniej na sześć miesięcy przed terminem likwidacji. W tej sprawie – jak wynika z oświadczeń rodziców – nie wszyscy zostali powiadomieni.
W skardze sądowej rada gminy dowodziła, że nie miała obowiązku zawiadamiania rodziców o likwidacji szkoły w sytuacji, gdy dochodzi do stopniowego wygaszania jej działalności, bo obecni uczniowie mają zapewnioną możliwość ukończenia w niej nauki. O planach likwidacji wójt powiadomił rodziców z ostrożności, za pośrednictwem poczty i przez pracowników gminy.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie oddalił skargę, podzielając pogląd wojewody. Wskazał, że obowiązek zawiadamiania rodziców uczniów w tej sprawie nie budzi wątpliwości, bo ustawa nie rozróżnia rodzajów likwidacji ani nie zakłada, że w razie likwidacji stopniowej (tzw. wygaszania) organ prowadzący zwolniony jest z tego obowiązku. Informacja o takim zamiarze powinna zostać imiennie skierowana do każdego rodzica i musi do niego skutecznie dotrzeć. Samo nagłośnienie likwidacji w społeczności lokalnej nie zastępuje obowiązku indywidualnego poinformowania o tym każdego z rodziców w ustawowym terminie.
Sąd przywołał wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 7 października 2009 r. (sygn. I OSK 374/09), z którego wynika, że do unicestwienia uchwały o likwidacji szkoły wystarczy, aby tylko jedno z rodziców nie zostało zawiadomione o zamiarze likwidacji szkoły na sześć miesięcy przed terminem jej zamknięcia.