Przedmiotem polemik są dwie, z pozoru odległe od siebie, sytuacje. Pierwsza dotyczy obecności przy wręczaniu wypowiedzenia umowy o pracę innego pracownika (świadka). W trakcie czynności poznaje on dane osobowe związane z wypowiedzeniem, choćby ze względu na przysłuchiwanie się dyskusji w trakcie zwalniania. Druga odnosi się do ostatnich wyborów samorządowych. Pracownik jednego z urzędów miejskich pozyskał od innego pracownika dane osób korzystających z kart miejskich, aby później wykorzystać je do przesłania materiałów wyborczych urzędującego prezydenta miasta. Wspólnym mianownikiem dla tych dwóch sytuacji jest to, że odnoszą się do dostępu pracowników do danych osobowych w swoim zakładzie pracy oraz są związane z obowiązkami osób przetwarzających dane.
[srodtytul]Nadać upoważnienie[/srodtytul]
W [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=85181CE721AE8268356986DCE674A763?id=166335]ustawie z 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (DzU z 2002 nr 101, poz. 926 ze zm.[/link]; dalej ustawa) środkiem służącym w sferze wewnętrznej do określania, kto i w jakim zakresie może przetwarzać dane osobowe, jest upoważnienie do przetwarzania danych osobowych. Niestety, regulacja zawarta w ustawie jest dosyć lakoniczna.
Stosownie do treści art. 37 do przetwarzania danych mogą być dopuszczone wyłącznie osoby posiadające upoważnienie nadane przez administratora danych. Takim administratorem będzie (art. 7 pkt 4) każdy podmiot decydujący o celach i środkach przetwarzania (np. pracodawca w stosunku do danych pracowniczych). Administrator danych ma obowiązek prowadzić ewidencję osób upoważnionych zawierającą w szczególności zakres ich upoważnienia do przetwarzania danych osobowych (art. 39 ust. 1). Przedmiotem upoważnienia jest zatem nie tylko dopuszczenie konkretnej osoby do przetwarzania danych, ale również określenie zakresu tego dopuszczenia. Ewidencja służy bowiem jedynie do rejestrowania nadanych upoważnień. Z kolei osobę upoważnioną zobligowano do zachowania w tajemnicy treści danych osobowych oraz informacji o sposobach ich zabezpieczenia (ust. 2).
Wspomniane przepisy znajdują się w rozdziale 5 dotyczącym zabezpieczenia danych osobowych, czyli upoważnienie należy traktować jako organizacyjny środek zabezpieczający dane. Jego celem nie jest jednak uniemożliwianie czy utrudnianie pracownikom wykonywania ich obowiązków, ale właściwa kontrola nad tym, kto z nich i do jakich danych ma dostęp. Realizacja tego założenia wymaga przygotowania organizacyjnego w zakładzie pracy, w szczególności opracowania i wdrożenia odpowiedniej procedury. Warunek upoważnienia ma zresztą szerszy zakres, bo dotyczy nie tylko pracowników, ale i wszystkich osób podlegających administratorowi danych w jego sferze wewnętrznej (praktykantów, stażystów, wolontariuszy itp.) bez względu na charakter łączącego ich stosunku.