W śród samorządów, które wobec szczególnie trudnej sytuacji finansowej upatrują możliwości realizacji inwestycji w formie alternatywnego (pozabilansowego) finansowania, zaniepokojenie wzbudziło [link=http://akty-prawne.rp.pl/dzienniki/du/2010/252/poz.1692.htm]rozporządzenie ministra finansów z 23 grudnia 2010 r. w sprawie szczegółowego sposobu klasyfikacji tytułów dłużnych zaliczanych do państwowego długu publicznego, w tym do długu Skarbu Państwa (DzU nr 252, poz. 1692)[/link]. Realizacja inwestycji za pomocą leasingu czy forfaitingu będzie wpływać na wskaźnik zadłużenia.
Coraz częściej myśli się więc o partnerstwie publiczno-prywatnym (PPP), o którym również traktuje to rozporządzenie. W § 3 pkt 2 wskazuje się, że „umowy o partnerstwie publiczno-prywatnym, które mają wpływ na poziom długu publicznego”, są zaliczane do kategorii kredytów i pożyczek stanowiących tytuły dłużne zaliczane do państwowego długu publicznego.
[srodtytul]Co wynika z rozporządzeń[/srodtytul]
Przepis ten nie jest do końca zrozumiały, warto się więc zastanowić, jakich umów dotyczy.
Przede wszystkim należy zwrócić uwagę, że [link=http://akty-prawne.rp.pl/Dokumenty/Ustawy/2009/DU2009Nr157poz1241a.asp]ustawa o finansach publicznych z 27 sierpnia 2009 r.[/link] w art. 41 ust. 2 pkt 3 zobowiązała podmioty publiczne, które zawarły umowy o PPP, do sporządzania kwartalnych sprawozdań badających m.in. stan realizacji zasady podziału ryzyka (instrukcję sporządzania sprawozdań budżetowych o stanie zobowiązań z tytułu umów partnerstwa publiczno-prywatnego określa załącznik 41 do [link=http://akty-prawne.rp.pl/dzienniki/du/2010/20/poz.103.htm]rozporządzenia ministra finansów z 3 lutego 2010 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej, DzU nr 20 z 2010 r., poz. 103)[/link].