Trudno się zgodzić z tezą artykułu adwokata Andrzeja Zielińskiego pt. „Pariasi adwokatury i radców prawnych" opublikowanym w „Rzeczpospolitej" 7 maja 2012 r. Tytuł tekstu wydaje się zbytnim nadużyciem, a co najmniej nieporozumieniem.
Autor pisze, że „Władze samorządu adwokackiego zajęły bezprecedensowe stanowisko wymierzone przeciwko statusowi aplikantów adwokackich". Konieczne jest zwrócenie uwagi, że samorząd radców prawnych prezentuje tu przeciwne zdanie. Już blisko rok temu Prezydium Krajowej Rady przyjęło opinię Ośrodka Badań, Studiów i Legislacji dotyczącą statusu aplikanta. W opinii tej stwierdza się między innymi, że skreślenie z listy aplikantów radcowskich (podobnie jak z listy radców prawnych) może nastąpić tylko na podstawie uchwały rady okręgowej izby radców prawnych podjętej na podstawie przepisu prawa. Nie jest więc przypadkiem, że ustawodawca wskazuje przyczyny skreślenia z listy aplikantów, odsyłając w części przypadków do odpowiedniego stosowania przepisów regulujących zasady skreślenia z listy radców prawnych.
Art. 37 ustawy przewiduje możliwość skreślenia aplikanta radcowskiego z listy aplikantów radcowskich, których w tym miejscu nie będę przywoływał. Osoba będąca aplikantem radcowskim w opinii ośrodka zachowuje ten status, dopóki w obrocie prawnym znajduje się uchwała o wpisie na listę aplikantów radcowskich, traci zaś go dopiero z chwilą podjęcia uchwały o skreśleniu z listy aplikantów na podstawie art. 37 ust. 1 lub 2 ustawy albo podjęcia uchwały o stwierdzeniu jej wygaśnięcia w trybie art. 162 § 1 pkt 1) k.p.a.
Podjęcie uchwały o stwierdzeniu wygaśnięcia uchwały o wpisie na listę aplikantów powinno nastąpić z urzędu z uwagi na jej bezprzedmiotowość i w interesie strony z dniem, gdy uchwała o wpisie na listę radców prawnych stanie się ostateczna. Nie jest bowiem możliwa sytuacja, w której osoba posiada jednocześnie status aplikanta radcowskiego, jak i radcy prawnego. W świetle obowiązującego stanu prawnego – który zawiera lukę prawną – regulacja statusu aplikanta radcowskiego nie jest tożsama z aplikacją radcowską. Nie można więc w opinii ośrodka przyjąć, iż zakończenie szkolenia na aplikacji, a nawet utrzymanie negatywnego wyniku egzaminu radcowskiego stanowi podstawę do skreślenia z listy aplikantów radcowskich, chyba że nastąpi to w trybie prawem przewidzianym (np. na wniosek aplikanta radcowskiego).
Samorząd radcowski wskazywał od dawna, że konieczna jest pilna i jednoznaczna regulacja ustawowa