Ile tajemnicy w hipotece

Tajemnica bankowa nie jest przeszkodą w ustaleniu odszkodowania dla banku z powodu wygaśnięcia hipoteki w związku z realizacją inwestycji drogowej – piszą radcy prawni

Publikacja: 11.05.2012 03:54

Red

W związku z szeregiem realizowanych w ostatnich latach inwestycji drogowych wiele banków zostało postawionych w sytuacji, gdy ustanowione na ich rzecz hipoteki, na nieruchomościach przejmowanych przez Skarb Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego, w związku z tymi inwestycjami wygasają. Równocześnie pojawiają się wątpliwości dotyczące możliwości ujawnienia przez bank informacji w celu dochodzenia odszkodowania z tytułu wygaśnięcia hipoteki w następstwie wydania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej. Wątpliwości te są bezzasadne. Ujawnienie przez bank informacji w celu uzyskania odszkodowania z tytułu wygaśnięcia hipoteki w następstwie wydania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej nie stoi bowiem w sprzeczności z przepisami regulującymi tajemnicę bankową.

Ustawa z 29 sierpnia 1997 roku – Prawo bankowe (DzU z 2002 r. nr 72, poz. 665 z późn. zm.)

nakłada na bank obowiązek zachowania tajemnicy bankowej, która obejmuje wszystkie informacje dotyczące czynności bankowych. Nie oznacza to jednak, że bank obciąża bezwzględny nakaz milczenia. Ustawodawca przewidział bowiem wyjątki od obowiązku zachowania tajemnicy bankowej, nakładając na bank obowiązek lub przyznając mu prawo ujawnienia informacji objętych tajemnicą bankową w sytuacjach wyraźnie wskazanych w ustawie – Prawo bankowe. Bank ma obowiązek odmówić udzielenia informacji dopiero wtedy, gdy nie znajdzie podstawy do ich ujawnienia w przepisach ustawy – Prawo bankowe, które w tym zakresie mają charakter przepisów szczególnych w stosunku do innych ustaw.

Ustawodawca przewidział wyjątki od obowiązku zachowania tajemnicy bankowej

Na gruncie tak uregulowanej tajemnicy bankowej pojawił się problem ujawniania przez bank informacji w związku z ustalaniem odszkodowania za nieruchomość, która stała się własnością Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego na skutek wydania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej. Zgodnie z przepisami ustawy z 10 kwietnia 2003 roku o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych (DzU z 2008 r. nr 193, poz. 1194 z późn. zm.), z chwilą, gdy decyzja staje się ostateczna, nieruchomości lub ich części, wskazane w tej decyzji, stają się z mocy prawa własnością Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego, a ustanowione na nich hipoteki wygasają. Dotychczasowym właścicielom nieruchomości, ich użytkownikom wieczystym, a także uprawnionym z hipoteki, przysługuje odszkodowanie. Wysokość odszkodowania z tytułu wygaśnięcia hipoteki ustala się w wysokości świadczenia głównego wierzytelności zabezpieczonej hipoteką wraz z odsetkami zabezpieczonymi tą hipoteką. Organ administracji publicznej ustalający wysokość odszkodowania obowiązany jest więc określić wysokość świadczenia głównego wierzytelności zabezpieczonej hipoteką oraz odsetek od tej wierzytelności.

Wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej i uzyskanie przez nią charakteru ostatecznego może wpłynąć na sytuację banku – m.in. wtedy, gdy bank jest wierzycielem hipotecznym uprawnionym z hipoteki obciążającej nieruchomość. Hipoteka taka z mocy prawa wygasa, a bank traci w ten sposób zabezpieczenie swojej wierzytelności. W miejsce wygasłej hipoteki powstaje prawo do odszkodowania, przy czym wysokość owego odszkodowania, jak to wskazano powyżej, zależna jest nie tyle od wartości hipoteki, ile od wartości wierzytelności hipotecznej. Z uwagi na ograniczony zakres informacji ujawnianych we wpisie hipoteki (a także brak ustawowego domniemania istnienia hipoteki w odniesieniu do obecnie ustanawianych hipotek) podstawowym źródłem uzyskania przez organ ustalający wysokość odszkodowania informacji o tej wierzytelności staje się wierzyciel, w szczególności bank. W tym przypadku pojawia się pytanie o możliwość przekazania przez bank takich informacji.

Odpowiedzi na powyższe pytanie należy poszukiwać w art. 104 ust. 1 pkt 2 prawa bankowego, który uchyla obowiązek zachowania tajemnicy bankowej nie tylko w tych wszystkich sytuacjach, w których bez ujawnienia informacji nie byłoby możliwe należyte wykonanie umowy, na podstawie której bank wykonuje czynność bankową, ale również w tych wszystkich przypadkach, w których jest to konieczne dla wykonania czynności pozostających w związku z zawarciem i wykonaniem takiej umowy. Tym samym wyłączenie obowiązku zachowania tajemnicy bankowej zawarte tym przepisie obejmuje zarówno wszystkie te przypadki, w których ujawnienie informacji umożliwia wykonanie czynności bankowej, jak i te wszystkie sytuacje, w których bank dokonując czynności pozostających w związku z czynnością bankową, realizuje swoje uprawnienia. Taką czynnością będzie dochodzenie zaspokojenia z już ustanowionych zabezpieczeń – czy to w wyniku podjęcia przez bank określonej aktywności (np. w razie dochodzenia zapłaty z hipoteki), czy to w następstwie upadku zabezpieczenia z mocy prawa i powstania w to miejsce roszczenia o inne świadczenie, jak to ma miejsce przy odszkodowaniu za wygaśnięcie hipoteki w następstwie wydania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej. Dochodzenie powyższego odszkodowania, do którego konieczne jest udzielenie informacji o wierzytelności hipotecznej, stanowi czynność pozostającą w związku z zawarciem i wykonaniem umowy, na podstawie której bank wykonuje czynność bankową. Nie oznacza to, że bank ma zupełną swobodę w przekazywaniu informacji. Uprawnienie banku obejmuje wyłącznie przekazanie informacji o tym, czy zabezpieczona wierzytelność w dalszym ciągu istnieje, o aktualnej wysokości świadczenia głównego wierzytelności zabezpieczonej hipoteką oraz o wysokości odsetek zabezpieczonych hipoteką na dzień ustalania odszkodowania (zgodnie z art. 18 powołanej wyżej ustawy). W tym zakresie na banku nie spoczywa obowiązek zachowania tajemnicy bankowej.

Analogiczne zasady obowiązują również przy realizacji innych inwestycji celu publicznego w drodze tzw. specustaw, np. w oparciu o ustawę o przygotowywaniu finałowego turnieju Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA Euro 2012.

W związku z szeregiem realizowanych w ostatnich latach inwestycji drogowych wiele banków zostało postawionych w sytuacji, gdy ustanowione na ich rzecz hipoteki, na nieruchomościach przejmowanych przez Skarb Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego, w związku z tymi inwestycjami wygasają. Równocześnie pojawiają się wątpliwości dotyczące możliwości ujawnienia przez bank informacji w celu dochodzenia odszkodowania z tytułu wygaśnięcia hipoteki w następstwie wydania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej. Wątpliwości te są bezzasadne. Ujawnienie przez bank informacji w celu uzyskania odszkodowania z tytułu wygaśnięcia hipoteki w następstwie wydania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej nie stoi bowiem w sprzeczności z przepisami regulującymi tajemnicę bankową.

Pozostało 86% artykułu
Opinie Prawne
Marek Isański: Można przyspieszyć orzekanie NSA w sprawach podatkowych zwykłych obywateli
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Opinie Prawne
Maciej Gawroński: Za 30 mln zł rocznie Komisja będzie nakładać makijaż sztucznej inteligencji
Opinie Prawne
Wojciech Bochenek: Sankcja kredytu darmowego to kolejny koszmar sektora bankowego?
Opinie Prawne
Tomasz Pietryga: Sędziowie 13 grudnia, krótka refleksja
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Opinie Prawne
Rok rządu Donalda Tuska. "Zero sukcesów Adama Bodnara"